12.20.2007

Mötet igår, religion och politik

Mötet igårkväll var verkligen toppen! Det är sällan vi diskuterar religion och tro inom ramen för våra politiska diskussioner i socialdemokratin, och därför var det extra spännande att få delta på Broderskaps Stockholmsdistrikts julavslutning. Mycket bra att Broderskap valt att fokusera på den fråga i vårt internationella rådslag som just rör relationen mellan religion och politik.

Flera intressanta trådar kom fram och jag hoppas vi ska fortsätta prata mer om det här. Om religionens roll för människor. Som konfliktlösare, som inspiration och som batteriladdare. Om hur religion och politik hör samman. Hur religion och partipolitik däremot är svårare att kombinera. Vad vår roll som socialdemokrater och kristna är. Det var roligt att få höra på de andras resonemang och tankar, och att få lära känna nya partikamrater! Att sedan få promenera hem till Söder tillsammans med Olle var en god avslutning på en god dag.

Idag när jag gick till och från FHS tänkte jag en hel del på gårdagskvällens möte och diskussioner. Jag är säker på att jag kommer fortsätta fundera på det.