11.13.2007

Ätstörningar har vi allihopa, allihopa

Läste senaste Arena idag. Fantastiskt bra förstaartikel på Temasidorna som i detta nummer handlade om ätstörningar. Jag står fast vid det jag brukar säga när jag får chansen och diskussionen kommer upp: Alla unga kvinnor i min generation har ätstörningar. Kanske inte anorexia eller bulimi, men ätstörningar. För alla har ett mer eller mindre stört förhållningssätt till mat, kost, godsaker, energiintag, eller kalla det vad du vill. Jag skrev om detta i Östran för drygt två år sedan. När hösten kom och kanske i alla fall gav någon liten andpaus i många ätstörda flickors och kvinnors egna helveten.

Självklart handlar det här om politik! Det privata är politiskt. Och det är först genom att se strukturerna, sammanhangen, vi kan förändra det störda i samhället som drabbar så många enskilda individer. Människor. Progressivt av Arena att uppmärksamma och ifrågasätta den apolitiska behandling ätstörningar som fenomen idag ges i samhället. Om du inte redan läst senaste Arena, gör det!