11.20.2007

Böcker och dans hos Tankesmedjan

Var på Tankesmedjans sammankomst ikväll. Fick mycket uträttat. Träffade på flera jag behövde samordna lite grejer med. Grejt när man kan göra det under extra trevliga formar - i dessutom fina (och anrika!) miljöer. Fick också boken "Systrar! Kamrater!" av Marika och Anne-Marie Lindgren. Stort tack! Fick dessutom med signaturer och hälsning av dem själva, coolt. Ser fram emot att läsa den, verkar mycket viktig. Andra böcker jag ser fram emot att läsa är de jag fått av Kjell E. Johansson. Tack vare snälla Margaretha står de nu i Kalmar. Det är flera av Wigforss' verk. Och det känns stort. Ska bli spännande. Kjell var - och förblir! - en mycket viktig förebild för många av oss.

Satt och bläddrade på Tankesmedjans sida. Finns mycket läsvärt. Och tänkvärt. Fastnade vid texterna om "Dans i det hårda samhället" under den röda pluppen längst upp till höger "Vi kommenterar". Vackert och rent. Mitt i prick i hur det kan kännas. Inte minst del ett. Hittade också rapporter från vårt seminarium på Bommersvik i mitten av oktober. Här och här. Kommer nog alltid minnas den dagen. Det var fullsatt i Milan, det var spännande diskussioner och mycket skratt och applåder, och Ingvar sken och fnittrade förnöjt innan seminariet då vi klev in i salen efter att jag skämtat om en liten felsägning han gjort, haha! Men framför allt sken solen alldeles särskilt den dagen. Den speglades i sjön, på löven och hustaken, och i alla deltagarnas ansikten. Och så fick jag en så fin pin av en äldre farbror. Den står fastnaglad där jag har mina pennor här hemma. Och pennorna använder jag varje dag.