6.11.2007

Kjell E: En radikal och ärlig förebild

Den senaste veckan har jag tänkt mycket på Kjell E Johansson. Han gick bort i början av juni.

Kjell E var en förebild. Faktum är att han ÄR en förebild. Och kommer att fortsätta att vara det.

Han var alltid aktiv för det han trodde på, han stöttade och peppade. Jag minns första gången vi pratade med varandra. Han ringde mig för flera år sedan. Vi diskuterade arbetarrörelse, nykterhetspolitik och Kalmar län. Sedan skickade han mig några böcker som han ville att jag skulle ha, om just arbetarrörelsen och nykterhetspolitiken. Och som jag fortfarande har kvar och använder mig av ibland.

Kjell E gjorde en massa viktiga saker. Han var aktiv i IOGT-NTO och var under flera år ordförande på riksplanet. Han var aktiv i vänsterpartiet genom olika uppdrag. Han var också under många år socialdirektör och fritidsdirektör i Stockholms stad. Debattör, författare, folkbildare. Inspiratör. Med massa glädje och känsla. Du kan läsa mer om honom här och här.

Jag beundrar Kjell E. Hans engagemang var uppmuntrande, radikalt och ärligt. Precis så som det ska vara. Vi är många som saknar honom. Det är vår uppgift att föra hans engagemang vidare.