7.19.2007

Mitt tal i FN. Diskussionen med USA. Träffen med Kofi. Med mera.

Skriver på en artikel om abortläget i världen idag som jag blivit tillfrågad om. Kom att tänka på när jag förra året i FN-skrapan ställde en fråga till Miriam K. Hughes (Deputy U.S. Representative to the Economic and Social Council) om varför USA slutat stödja UNFPA. Vad tyst det först blev... och sedan, vilket skitsnack hon kom med!

Och när jag väl började läsa på vår fndelegatsblogg blev jag lite nostalgisk. Det var verkligen intressant att vara delegat till FN:s generalförsamling förra året. Det var så klart spännande att hålla tal i FN (och här kan man också se talet jag höll den 3 oktober förra året). Men kanske än intressantare var alla möten och samtal som föregick talet (det var så många som hörde av sig, tack än en gång till er!). Men själva talet var också kul, inte minst när man såg hur en och annan lyfte på ögonbrynen.

Sedan minns jag också mitt och Kathrines (norsk delegat utsedd av LNU) jobb med Västsahara. Och hur vi följde omröstningen om Västsahara. Här kan du läsa mer om den. Där redovisar jag bland annat hur olika länder röstade. Visst, det var intressant att träffa Kofi också, men så mycket mer var det nog inte.