6.01.2007

Abort: Bildt och Bush i (m)askopi?

Varje minut dör en kvinna någonstans i världen på grund av att deras sexualitet inte respekteras. Bland annat för att många kvinnor inte får möjlighet att genomföra ordentliga aborter utan istället tvingas använda sig av LIVSfarliga metoder. The Economist hade för några dagar sedan en intressant artikel jag blev tipsad om, om kampen för abort världen över.

Sverige måste höja sin röst. Aborter måste vara säkra och tillåtna för alla kvinnor. Överallt. Det är en skam att utrikesminister Carl Bildt talar så tyst om detta, eller snarare inte talar alls. En riksdagsledamot jag träffade sa att när frågan lyfts med honom hänvisade han istället till biståndsministern. Mama mia... Inser Bildt inte att abort inte bara är en fråga om bistånd utan även om en politik som Sveriges utrikesminister måste driva!

För några dagar sedan blev jag tillfrågad att skriva en text om abortfrågan till en feministisk antologi. Klart jag sa ja! Boken ska komma ut nästa år och redaktörer är Johanna Palmström och Moa Elf Karlén. Ska bli spännande och kul att få skriva det.

När jag var delegat till FN:s generalförsamling förra året kändes det särskilt viktigt att lyfta abort och SRHR-frågor i mitt tal och i andra sammanhang. Fick bra med fakta och stöd från RFSU som gör ett grymt jobb. Kommer ihåg ett möte/seminarium i FN-skrapan där den amerikanska ambassaden var högt representerade. Jag ställde frågan om varför de dragit ned sitt bidrag till UNFPA. Det blev knäpptyst i rummet och att den amerikanska representanten började skruva på sig :) Hennes svar var tunt. Hon nämnde inte att det var för att en av Bushs viktigaste stödtrupper är den extrema amerikanska högern som är emot abort och därmed sett till att USA slutat stödja UNFPA som bland annat sysslar med sexuell och reproduktiv hälsa...

Förhoppningsvis har Bildt en bättre syn på saken... Trots att både moderaterna och de amerikanska republikanerna är med i samma politiska international... Man kan bli mörkrädd för mindre. Bildt har mycket att bevisa.