8.24.2008

Surströmming och rådslag och bio

I onsdags hade vi möte med vår internationella rådslagsgrupp hela dagen. Många intressanta diskussioner utifrån bra och spännande underlag. Vi satt på 68:an och Urban var med över telefon från USA, p.g.a. stormen. Snart är det dags för rådslagsomgång 2 och våra förberedelser är i full gång. Ska bli spännande att få respons på detta.

Träffade Stina i början av veckan. Vi räknade på det och det är FEM ÅR sedan vi sågs sist. Mama mia. Men nu bor vi i samma stad och snart ses vi igen. Så här års brukade vi alltid plocka plommon på hennes gård på Dammgatan. Bättre plommon har jag nog aldrig smakat tror jag.

I fredags var det härlig surströmmingsmiddag hemma hos Sparrmans! Riktigt gott var det med surströmmingsklämma! Jag hade bara ätit det en gång innan - hemma hos Hollertz för säkert tio-femton år sedan på Virbo - så jag mindes bara att jag tyckte det var helt okej. Men verkligheten överträffade minnet: det var väldigt gott. Och sällskapet var förträffligt. Från surströmming till tabouleh på Kungsholmen i lördags tillsammans med andra fina vänner. Det blev en fin kväll och augustinatt.

Och i lördags, på dagen, var Hans och jag på Zita Kino Klandestino och såg "It's a free world". Träffsäker och berörande. Klart både se- och tänkvärd. Och viktig! Efteråt var det ett samtal mellan TCO-juristen Samuel Engblom och initiativtagaren till Papperslösas Förening i Sthlm, Yacine Asmani. Intressant!