5.22.2008

Till Helsingfors med Göran Persson imorgon

Denna maj har gått så fort. Amaryllisen som alldeles nyss bara var ett grönt skott är nu i full blom med två stora röda blommor och två knoppar to come. Maj har fyllts med så mycket. Först förstamajfirandet i Oskarshamn som var toppen. Tack för inbjudan att vara huvudtalare! Det kändes stort. I år var det tioårsjubileum för mig i det socialdemokratiska förstamajtåget. Första gången var 1998. Det var så härligt att få träffa alla igen, och jag är glad för alla kramar, applåder, axelklappar och lyckönskningar, och fina ord. Och så är jag så klart glad för Rolfs ord i ledaren i Östran. Oskarshamn finns i mitt hjärta.

Maj har fyllts med uppsatser. Dels magisteruppsatsen som nästan är klar och som ska in på tisdag. Dels min fördjupade C-uppsats jag har jobbat med hos CRISMART under våren, parallellt med studierna. Torsdagen den 29 maj är det öppet seminarium på Försvarshögskolan om studien innan den ska publiceras. Då ska den opponeras på och diskuteras. Alla är välkomna! Hör av dig om du vill ha mer info. Ska bli spännande på seminariet.

Var på Magasin 3 med Efraim för några veckor sedan. Såg bland annat Annika von Hausswolffs "ICH BIN DIE ECKE ALLER RÄUME", klart sevärd. Men också Tino Sehgals utställning/installation som var sista dagen den visades när vi var där. Den var speciell och bra och tankeväckande och jag önskar att många, många fler får se den. Så om du får chansen: missa den inte. Vill också rekommendera Redacted på Zita, även om den är pissigt äcklig och avskyvärd.

Vi hade ett jättebra Broderskapsmöte hemma hos Ulla i början av maj också. Det gav energi för flera veckor. Massa bra diskussioner med Hans och Jonathan och de andra, och så klart Ullas och Peters fina uppdukning. Snart ses vi igen! Och så har jag varit på mitt andra AK-styrelsemöte. Spännande igen. Snart är det dags för Repskap. Det har jag aldrig varit på här i Sthlm, däremot en massa massa massa hemma i Oskarshamn. Och utifrån de erfarenheterna ser jag verkligen fram emot det!

I lördags tog bästa Renata och Mirella - efter mysigaste kvällen hemma hos dem - med mig till bästa stället väldigt nära där jag bor. Bästa dansen! Jag vet, många superlativ, men ibland behövs det för att beskriva ngt. Och dagen efter var Åsa och jag och lyssnade på Richard och hans kör. Richard hade ett grymt solo. Jag vill höra mera.

I går var Sofia M och jag i Örebro för Folk och Försvars studentkonferens i samarbete med Örebro Universitet. Det var väldigt intressant och roligt att få moderera dagen som hade tema Mellanöstern. Massa spännande frågor och resonemang. Medverkade gjorde bland andra Kenneth G Forslund och Maria Leissner som båda hade mycket intressanta bidrag.

I fredags var jag i Helsingfors tillsammans med Jan Sparrman för att förbereda inför morgondagens Östersjökonferens som Arbetarrörelsens Tankesmedja och Kalevi Sorsa Fonden arrangerar. Medverkar gör bland annat Göran Persson, Björn von Sydow och finska socialdemokratiska partiordföranden Eero Heinälouma. Vi svenskar far dit imorn bitti och det ska bli väldigt intressant att få moderara dagen. Här kan du läsa programmet! Ser fram emot det!