4.07.2008

Sverker vinner OS i viktig kritik!

I onsdags kväll var jag på Sverkers releaseparty hos Arenagruppen/Atlas för hans nya bok Det stora sveket - Den olympiska rörelsen i diktaturens tjänst. Om OS i Kina. Om multibusinessen som omgärdar OS. Och om hur brotten mot mänskliga rättigheter i Kina fortsätter och fortsätter. Sverker är grym! Inte minst imorse i SVT-soffan. Hans förhållande till hur omvärlden bör förhålla sig till OS i Kina är rätt tycker jag. Med en riktigt kritisk och granskande utgångspunkt, men med ett pragmatiskt förhållningssätt: Grunden måste ju vara att vi ska stödja kampen för de mänskliga rättigheterna i Kina och världen. Inte att samhället bara ska få se mer plakatpolitik.

Jag har börjat läsa boken och den är riktigt bra. Läs den! Och releasepartyt var också kul. Många nya ansikten, och flera trevliga bekanta. Träffade på Håkan O och snart ska vi observera väder igen.

Förra veckan var riktigt toppen. Shoresh gav mig magont av allt skratt, och mötet gav mig skoskav. Åsa lärde mig laga pasta carbonara och Zoran berättade om coolaste MIKU och fick mig att fatta en riktigt viktig sak. I fredags var jag i Rebeckas ljusa, fina lägenhet i Hornstull. Josefin och Jonas hade ordnat jättebra och Jonas' mat var galant. Särskilt förrättssoppan. Och i lördags fyllde Ulla år! Grattis grattis! Hemma hos henne och Peter var det redan fullt med folk när jag kom, och mer blev det. Härligt att träffa Olle och Kennet direkthemkomna från Jerusalem, Mia och Rolf, Marie, Karin med sin supersnygga nya frisyr och Mats, Ullis, och så klart Hélène som jag inte träffat på jättelänge. Och många fler. Ulla hade lagat hur mycket mat som helst och fyra sorters kakor, tårta och bullar. Det fanns ingen ände på godsakerna och det var bra det. Det märks att våren har kommit! Igår när jag gick hem från fhs var våren överallt.