3.20.2008

Schoris boksläpp + mitt kontrakt hos CRISMART

I tisdags var jag på Pierre Schoris presentation av hans nya bok - Draksåddens år om Irakkriget på ABF. Mycket intressant, och relevant. Förutom att boken är viktig för förståelsen av situationen idag, och för att hitta en väg framåt, är den också värdefull för historiebeskrivningen. Bushs agerande har kommit på skam gång efter gång efter gång, och det är viktigt att vi idag - och generationerna imorgon - har rätt information av vad som skett.

Pierres budskap var tydligt: Irakkriget var ett enormt misstag, folkrätten underminerades och USA:s linje måste ändras. FN måste anta en tydlig resolution om Irak och Sveriges regering måste stå upp för folkrätten. Han lyfte även några frågor som vi måste kräva svar på innan vi går in i the post-Iraq era, bland annat:
- Varför är USA i Irak?
- Hur ska USA komma ut ur Irak?
- Vilken är FN:s roll?
Pierres resonemang kring dessa frågor var mycket intressant. Han kommer att vara på fler ställen och berätta om boken och om du har möjlighet: Gå och lyssna! Och läs boken.

Efter Pierres presentation var det eftermingel på nyomgjorde restaurang Cirkeln på ABF Stockholm. Trevligt! Fick bland annat möjlighet att prata mer med Ulf Bjereld som är internationellt ansvarig i Broderskapsrörelsens förbundsstyrelse tillsammans med allas vår favoritGunnar. Inspirerande. Gav nya tankar och perspektiv, och det är alltid lika kul.

Sedan gick jag för att vara med på slutet av LSU:s releasefest för Alla olika alla likas metodbok O/LIKA på Södra Teatern. I love LSU som gör grymma saker på viktiga områden. Och skapar mötesplatser för olika människor som jobbar för en bättre värld. Inte mycket som är viktigare än det. Releasefesten verkade ha varit en succé och det var roligt att kunna vara med på slutet. Kompisarna på LSU gör ett bra jobb. Efteråt var det dags för Gondolen och utsikten var lika fantastisk som vanligt.

Nyligen skrev jag på kontraktet för CRISMART. Som analytiker i ett CRISMART-projekt. Spännande att få vara där, på deltid, parallellt med min D-kurs. Kommer att vara där fram till den 1 juni när jag börjar på Folk och Försvar. Spännande och lärorikt. Förutom att D-kursen är intressant (nu läser vi Political Psychology och snart är det dags för D-uppsatsen som jag börjat skissera) är det roligt att få göra det jag gör hos CRISMART.