2.04.2008

Kurdgala, kriskommunikation, kompisar. Och omarrangeranden i SAP.

Grattis Serbien! Blev så glad när jag tidigt imorse hörde om valresultaten från de serbiska valen igår! Både högt valdeltagande och välkommet resultat! Bra jobbat DS! Är glad för kompisarna i DS' skull. Tänker särskilt så klart på Milan som var den första jag lärde känna från DS för några år sedan. Vi träffades första gången i Rumänien 2004 och hans engagemang för fred och rättvisa är av den sorten att det verkligen smittar av sig.

De senaste veckorna har varit spännande och innehållsrika. Saker som avslutats och annat som påbörjats. Är klar med min uppsats. "På lika villkor? Kriskommunikation inom politik och finans." Riktigt kul att skriva uppsats faktiskt. Använde mig av "The Politics of Crisis Management" av Boin et. al. för att undersöka kriskommunikation kopplat till en aktörs trovärdighet. För politiska aktörer i förhållande till finansiella aktörer. Gjorde det genom en fallstudie av Carnegie från den 8 maj till den 8 oktober 2007. För er som inte läst "The Politics of Crisis Management", gör det. Mkt användbar!

Och nu har D-kursen fhs börjat. Politisk Psykologi först ut. För ett år sedan började jag plugga igen efter att ha jobbat några år, på partistyrelsen bland annat. Längtade då verkligen efter att studera igen och göra klart min examen. Samma känsla nu. Fantastiskt. Och så är det kul att flera från C är kvar på D nu på fhs. Bådar för en rolig vår.

I slutet av januari var Mats och jag på årets kurdgala! Riktigt bra arrangemang på Södra Teatern bara ett stenkast från min lya. Det arrangerades av KRG (Kurdistan regional government) Özz Nujen ledde galan och gjorde det galant. Det var en fin blandning av olika inslag av musik med bland annat Dilba, sport, utdelningar, konst, film. Vackert! Och en massa bra humor från Özz - har är sjukt rolig. På minglet efteråt träffade jag på Zana. Äntligen! Och också andra fina vänner. Särskilt roligt med galan var så klart att få vara i ett sammanhang där alla tror på den kurdiska saken och kurders rättigheter. Eftersom det knappast är fallet i alla sammanhang vi befinner oss i, var det energigivande att vara bjuden till kurdgalan. Tack!

Har sett Olles pärons fina lägenhet. Påminner om Mormor och Morfars gamla, fina hus hemma i Oskarshamn. Och så har jag träffat Bella och Alex på årets hittills godaste, och klokaste, lunch. En fördel med att bo i Sthlm är att man har nära till en massa människor man tycker om. Och så frukosterade jag med Micke och Carro häromveckan. Bara det är ju lyxigt.

För en knapp vecka sedan arrangerade Lena Hallengren och jag, tillsammans med Forum för Energi och Tillväxt, ett möte om säkerhetspolitik och energi. Det gav spännande information från gästtalarna. Flera bra frågor också från publiken av både riksdagsledamöter och andra medlemmar. Kommer vara en en viktig del av rådslagsarbetet! Har ju implikationer för både Klimatgruppen där Lena ingår, och i Vår värld.

Har också träffat Svenska Freds som ville träffas för att diskutera socialdemokratisk försvars- och säkerhetspolitik. Renderade i intressanta diskussioner och tänkvärda frågor.

Dagen i Luleå var också lika kul som vanligt. Luleå är toppen! Helt klart en av mina topp-fem-städer. Partiet och SSU:arna hade arrangerat ett riktigt bra öppet rådslagsmöte och det blev bra diskussioner. Minns särskilt förslaget om att - istället för att skrota EU:s gemensamma jordbrukspolitik (CAP) - utvidga den så att FLER länder får delta. Spännande tankeövning tycker jag.

Spännande tankeövningar har också de senaste veckornas omarrangeranden inom arbetarrörelsen gett. Har fått frågor om mina synpunkter på detta - och visst finns det nog en del att säga. Återkommer till det i snart kommande kolumner.