10.25.2007

Göran har rätt! Han var ordförande, men knappast ensam

Var ute på fina Rönneberga idag och träffade Skogs- och Träfackets ledning och funktionärer för att diskutera partiets internationella rådslag. Det var minsann spännande diskussioner! Tack för bra input, och tack för inbjudan och presenten!

På väg ut dit imorse satt jag och läste igenom veckans DN jag inte hunnit igenom. Och blev glad då jag läste gårdagens intervju med Göran om hans bok. Tycker det är bra att han ser vad det fick för negativa konsekvenser att han så snabbt - redan under valnatten - lämnade besked om att han skulle avgå:

"- Jag gjorde ett misstag på valnatten, säger han nu. Då tänkte jag att det viktigaste nu är att hålla ihop partiet. Då kliver jag fram och säger det är mitt fel, jag tar på mig det. Det gjorde det väldigt bekvämt för många andra, "just det" skrek dom, "det är hans fel, vi gjorde inget misstag"."

Jag håller med honom. Nog unnade vi alla Göran att avgå efter valet, och visst är det alltid enkelt att vara efterlok, men själva avgången hade kunnat genomföras bättre för att på ett mer konstruktivt sätt hantera förlusten. Nu är det många - som också bär ansvar - som gömmer sig bakom Görans avgång. Som blundar för sin egen del i valförlusten. Kanske anser sig de inte själva bära något ansvar; "Det var det ju förra partiordföranden som gjorde. Det har han ju själv sagt och tagit konsekvenserna av." Just så tycks flera resonera. Vanan att internt reflektera och diskutera över överordnades handlingar finns inte riktigt i svensk socialdemokrati. Resultatet av det fick vi se både innan valet och efteråt, i samband med Görans avgång. (På avstånd liknar det hela barndomsleken Följa John.)

Alldeles oavsett vad man tycker om Göran är det solklart att det sätt han avgick på skapade utrymme för många andra som också bar ansvar för svensk socialdemokratis framgångar och nederlag, att rymma från sitt ansvar. Det är trist. Eftersom det försvårar en konstruktiv och framåtsyftande diskussion om svensk socialdemokratis roll och utmaningar. För säga vad man vill: Visst var Göran en stor politiker på många sätt, men knappast så stor att han själv kan sägas stå för hela skulden till SAP:s valnederlag 2006.