10.17.2007

Bravo Bush! EU bör följa efter!

Kursen vi läser nu är väldigt intressant, handlar om den europeiska säkerhetsgemenskapen. Inom olika områden, både militära och civila, med betoning på det senare och på hur dagens definitioner av begrepp som säkerhet, skydd, hot, skydssobjekt har förändrats (förändras) över tiden och vilka följder det får för säkerheten, samhället, relationer mellan olika sektorer. Satt hela eftermiddagen och läste The Politics of Protection (Huysman m.fl.). Verkligen ett lästips! Och imorse var jag på Radiohuset. För några veckor sedan fick jag ett mail som frågade om jag ville medverka i P3 Tro, så jag tackade ja och imorse spelade vi in det. Det var kul.

Blev så himla glad när jag läste tidningen imorse och såg att USA:s kongress delar ut sin guldmedalj till Tibets Dalai Lama! Det är ju hur bra som helst. Att Bush också valt att träffa honom igen är ett mycket klokt beslut - något vi ju inte är direkt bortskämda med från den amerikanska presidentens sida. Ännu bättre att Bush dessutom - äntligen - vågade visa sig öppet med Dalai Lama. Det var på tiden! Bravo Bush! Nu är det dags att EU och EU:s medlemsländer vågar göra likandant. Sverige bör gå före och visa vägen.