8.03.2007

Ordförandevalet i SSU

Janne G är lika rättfram som vanligt! "Sahlins sandlådefasoner." Jag såg hans text på gårdagens ledarsida först nu. Han är kul han. Jag minns första gången jag träffade honom. Han var (och är fortfarande) imponerande rättfram och lite bullrig. Han lyssnade på ett av mina första tal jag höll som SSU:are och jag minns hur mamma klippte ut och sparade det han skrev om talet. (Tror jag gick på högstadiet då... Borde leta reda på det...) Kommer ihåg att han uppskattade att jag pratade om att det är viktigt att SAP inte går baklänges in i det nya milleniet utan att vi måste våga gå rakryggade med öppna ögon för att bekämpa orättvisorna. Något i den stilen, var länge sedan nu, men ett kul minne.

Med sin bakgrund är Janne G på Östran urtypen för vad jag sett som en självständig politisk redaktör inom a-pressen. Absolut ingen Pravda-varning på den tidningen.

I dagens fredagskolumn skriver jag om ordförandevalet i SSU, om varför jag ställer upp och hur jag ser på detta i ljuset av mönstrena i socialdemokratin. Och om att jag är SÄKER PÅ ATT DET GÅR ATT FÖRÄNDRA SAMHÄLLET. Du kan läsa den här.

I eftermiddag far jag till Örebro för sista förbundsstyrelsemötet innan kongressen drar igång. Jag kommer att sakna Elin Lundgren som lämnat förbundsstyrelsen. Det är en stor förlust för den unga socialdemokratin. Nu ska jag packa klart. Jag ser verkligen fram emot kongressen!