8.07.2007

Expressens skumma frågor

Igår, söndag, fick jag frågan av en journalist på Expressen om varför jag röstat emot Framtidskommissionens rapport i SSU. Den kommission som skapades 2005 för att diskutera förhållandena i SSU och som skulle ge förslag på hur SSU skulle bli ett enat förbund.



Jag blev mycket förvånad över hans påståenden. Därför valde jag att kolla i protokollen från mötena. Protokollen från alla förbundsstyrelsens möten 2005 finns nämligen här i Örebro med anledning av kongressen. Protokollen är stängda i 15 (eller om det är 20) år och är endast tillåtna att läsas av oss som deltagit. På förbundsstyrelsemötena har vi både beslutsprotokoll och diskussionsprotokoll. I beslutsprotokollen antecknas yrkanden och beslut. I diskussionsprotokollen antecknas också diskussionerna. Båda justeras av på mötena valda justeringspersoner.



För några timmar sedan tittade jag på protokollen. Jag tittade framför allt på protkollen för tre förbundsstyrelsemöten:

1: På ett FS-möte under vintern föreslog FS-ledamöterna från den del av SSU som kallas för vänstern, att en framtidskommission skulle tillsättas. Förslaget röstades ned av alla de FS-ledamöter som kom från vad som kallas för högern. FS-ledamöterna från vänstern reserverade sig mot beslutet.

2: På ett FS-möte under mitten av våren förelås det igen att en framtiskommission ska tillsättas. Denna gång fattas beslutet av hela förbundsstyrelsen. I beslutsprotokollet syns att ingen reserverade sig. I diskussionsprotokollet syns att jag inte har uttalat mig negativt.

3: På FS-mötet precis innan SSU-kongressen 2005 fick vi framtidskommissionens rapport presenterad för oss i förbundsstyrelsen. Rapporten antogs enhälligt av förbundsstyrelsen. I beslutsprotokollet finns denna enhällighet vid beslutsfattandet noterat. I diskussionesprotokollet finns det inte med att jag ska som journalisten påstod "argumenterat emot det".



Om SSU någonsin ska kunna må bra måste vi - som Framtidskommissionen säger - prata MED varandra istället för OM varandra.



I övrigt måste jag säga att kvällens/nattens utskottsarbete har varit jättekul! Ombuden i utskottet för avsnittet En Solidarisk Värld har varit tappra och jobbat sent och hårt, tack för bra jobb och goda kompromisser!

1 Comments:

Blogger Laura Robles Castro said...

My dear!!!!!
Keep strong! Keep the spirit!
besos!

8/08/2007 7:56 em  

Skicka en kommentar

<< Home