7.04.2007

Varma Umeå. Studiecirkel om Venezuela? Torgmöte på Sergels imorn!

Igår var jag i Umeå (det var hur varmt som helst) och träffade SSU:arna där, jättekul! Spännande politiska diskussioner om djurrätt, dagens orättvisa världsordning och ekonomiska klyftor, och vad vi kan göra, om hedersvåld och förra valresultatet. Och en hel del annat. Fick mycket att tänka på. Slogs av vilken fin lokal dom har. Påminner lite om den vi hade i SSU Oskarshamn (fast deras var riktigt välstädad till skillnad från hur vår såg ut ibland...)

Efter mötet fick jag också tips om en bok som dom haft en bra studiecirkel med hjälp utav. VENEZUELA och drömmer om ett nytt Amerika av Kalle Holmqvist på Murbruk förlag. Bläddrade bara snabbt igenom den när jag fick ett ex i min hand, och den verkade ha ett mycket bra studiecirkelupplägg. Så för er intresserade av Venezuela/Latinamerika: Använd i er cirkel! Fick också tips om en annan bok som bland annat SSU:are varit med och skrivit. Om Kuba i Kuba på riktigt. Och boktips ska man dela med sig utav så vassegoa som man säger i fina emmaboa.

När jag kom hem kunde jag inte låta bli att sätta på skivan med filmmusiken från den senaste filmen med Frida Kahlo. Ja, jag vet att hon främst verkade i Mexiko, men hennes konst och musiken i filmen är ändå talande för mkt mer. Här kan du höra en tango från skivan. Fast spår 11 (El Antifaz) är nog den bästa. Kompositör för skivan är Elliot Goldenthal.

Imorn är det torgmöte på Sergels torg i Stockholm tillsammans med ett stort gäng från Byggnads! Kom om du vill och kan! Klockan 12! Välkommen!

2 Comments:

Blogger Unknown said...

"Venezuela och drömmen om ett nytt amerika" är en mycket bra bok kan jag intyga. Funkar säkerligen som studiecirkel, men minst lika bra som läsning på bussen hem från jobbet.

Du skerv att det var en rad SSU:are som bidragit till "Kuba på riktigt" (som enligt mig är en än bättre bok). Dock kan tilläggas att Kalle holmqvist som är författaren till "Venezuela och drömmen om ett nytt amerika" också är SSU:are.

7/07/2007 8:47 em  
Blogger Laila said...

Hej Mikael! Tack för tillägget och kommentaren! Japp, Venezuelaboken funkar även på bussen kan också jag nu intyga ;) (Köpte den förra veckan.)

Glada sommarhälsningar!
Laila

7/20/2007 9:47 fm  

Skicka en kommentar

<< Home