7.06.2007

Torgmötet med Byggnads på Sergels - Talet

Här är talet jag förberedda inför torgmötet på Sergels torg (Stockholm) igår i samband med den utbildning Byggnads kör varje år för unga medlemmar. OBS: Detta är vad jag skrev som förberedelse, det talade skiljer sig så klart något från det skrivna. Det är så trist med upplästa tal.

* * *

Hej vänner från Byggnads!

Vad kul att träffa er här idag. Jag heter Laila Naraghi, och är aktiv i SSU.
SSU är Socialdemokraternas och LO:s ungdomsförbund.

Ibland, nä, rätt ofta, får jag frågan om varför jag engagerar mig politisk. Svaret är enkelt: För att det finns så många orättvisor i samhället och det gör mig arg.
- Jag är förbannad på klyftorna i samhället. På att människor behandlas olika beroende på hur stor plånbok man har. Trots att vi alla ju är lika mycket värda.
- Jag är arg på att unga människors, vårt, inflytande är så begränsat. Att det är svårt att få jobb och någonstans att bo.
- Och så är jag på att hur orättvis världen är. På att precis när vi står här, så dör människor bara för att de inte har tillgång till mat och vatten.
Därför är jag med i SSU. För att jag är arg på hur världen ser ut och jag vill förändra det.
Och istället för att bara gå omkring och vara lack, irriterad, är det bättre att göra något åt saken. Att organisera sig tillsammans med andra. För att förmå förändring.
För det är mycket enklare att förändra saker tillsammans. Att göra motstånd mot orättvisor ihop. Att ställa upp för varandra helt enkelt. Därför är jag med i SSU.

* * *

Ibland får jag också frågan om varför jag är med i facket. Då brukar jag svara likadant: Att jag tycker att samhället är orättvist och att det därför behövs ett starkt fack som står upp för oss som enskilda personer mot arbetsgivaren.
En rejäl fackföreningsrörelse som kan vara en rejäl motvikt mot arbetsgivarnas lönepress.
Särskilt när direktörerna vill pressa arbetarnas löner för att kunna höja sina egna bonusar.
Och för att det behövs ett kraftfullt fack som kämpar för arbete åt alla.

För detta kan man inte bara göra en och en. Det är viktigt att göra tillsammans. Det är ju därför facket behövs. Det är därför jag är med i facket.
Vi är facket. Facket är vi.

* * *

Det fackliga och det politiska går hand i hand. Det är självklart för mig som socialdemokrat.
Båda facket och politiken är viktiga verktyg för förändring.
Båda är nödvändiga för att förbättra villkoren för arbetare.
Tillsammans kan vi ta fajten i olika delar av samhället! Politiskt slåss vi i riksdag och kommunfullmäktige. Facket slåss på arbetsmarknaden.
Kombinerat blir det en mäktig facklig-politisk samverkan.
Detta måste vi ta till vara på! Använda till max.

* * *
Det är viktigt. Särskilt nu i moderaternas Sverige.
Nu när statsminister Reinfeldt och hans högerkompisar, både i regeringen och i de stora företagen, vill försämra för vanligt folk. Och särskilt för oss unga!
Då ska vi använda oss av facket och politiken för att protestera, stoppa, försämringarna.

Vi måste stå upp för våra rättigheter. Också vi unga! För vi unga har rättigheter. Glöm inte bort det.
När makthavare pratar om unga pratar dom ofta om att ”unga är framtiden”. Struntprat. Unga är inte bara framtiden! Vi unga existerar här och nu! Vi har rättigheter idag, inte bara imorgon.
Därför måste vi stå upp mot hur statsminister Reinfeldt, som tillsammans med sin regering gör allt för att försämra för oss unga.
Och för att öka klassklyftorna.
Reinfeldt är direkt ungdomsfientlig.

Han snackar om att ”vanligt folk” ska tjäna på hans politik. Men det är bara snack. Reinfeldt vill sänka både fastighetsskatten och förmögenhetsskatten. Och vilka är det som tjänar mest på det? Knappast är det ”vanligt folk”. Knappast är det vi unga. Utan det är Reinfeldts rika polare i Stockholms snajsiga villaförorter. Det är framför allt dom som kommer tjäna kosing på det. Mångmiljonbelopp. Det är dom rikas bankkonton som kommer att svälla än mer nu när dessa skatter sänks.
Det är inte vi unga som tjänar på det. För vi betalar varken förmögenhets- eller fastighetsskatt. Varför? För att vi varken har förmögenhet eller fastighet.
Ändå påverkas vi av skattesänkningarna. Negativt. När Reinfeldt sänker skatten tar han pengar från vår skola och vård. Därför drabbas alla vi. Du och jag. Helt sjukt. Reinfeldt tar från vårt gemensamma, från oss unga som inte mycket har – för att ge till dom rika. Fel! Helfel!
Vi unga har rätt till en bra välfärd, till ett bra liv. Därför måste vi stå upp mot Reinfeldt och högerregeringen. Och för våra rättigheter.

Och Maud Olofsson. Ni vet hon Centerpartiets ledare, som nu är näringsminister, hon vill också försämra för oss unga.
- Hon tycker att det ska bli enklare att sparka oss unga från våra jobb. Hon vill både försämra våra rättigheter på arbetsmarknaden och våra löner. Och genom att göra unga människor ”billigare” vill hon sänka lönerna för alla. Genom att helt enkelt dra ned lönerna för alla i hela Sverige.
- Maud Olofsson och regeringen försöker också dra ned lönerna genom att sänka arbetslöshetsförsäkringen, A-kassan. Högern har sänkt a-kassan rejält, och än mer för oss unga. Det är inget annat än diskriminering av oss unga.
- I Waxholmsfallet har vi också kunnat se hur Moderaterna, Centerpartiet och övrig höger har velat utnyttja utländsk arbetskraft för att dra ned de svenska lönerna. De vill inte att lönerna ska följa svenska kollektivavtal. Dom vill att det ska bero på var du kommer ifrån. Det är diskriminering. Dom vill använda utländsk arbetare för att pressa ned lönerna.
Fel. Helfel! Därför är det så viktigt att alla som jobbar, går med i facket.
Så att vi tillsammans kan stå upp för allas rätt till bra löner och schyssta arbetsvillkor.
Vi unga har rätt till bra jobb och rättvisa löner. Därför står vi upp mot Olofsson och högerregeringen. Och för våra rättigheter.

En annan i regeringen som vill försämra för oss unga är skolminister Björklund. Folkpartisten Major Björklund.
Han vill minska, ta bort, elevers möjlighet att få vara med och bestämma i skolan. Bland annat vill han ta bort alla skolstyrelser med elevmajoritet. Och så vill han införa ordningsbetyg. Alltså betyg på hur du uppför dig. Fel! Helfel!
Skolan är vår, vi ungas, arbetsplats. Vi har rätt att vara med och bestämma över den. Det kallas demokrati. Skolan måste genomsyras av demokrati precis som alla andra delar av samhället. Vi elever måste få vara med och bestämma över vår utbildning, vår skola och vår framtid.
Vi unga har rätt till vår skola och till demokrati. Därför står vi upp mot Björklund och högerregeringen. Och för våra rättigheter.

* * *

Vänner,
Högerregeringen vill öka klyftorna och försämra Sverige.
Dom vill ge mer till dom som redan har. Och försvåra för oss unga.
Dom vill pressa lönerna för vanligt folk och ge direktörer större bonusar.

Därför är det viktigt att protestera mot detta. Att vi står upp för våra rättigheter! För vi har rättigheter. Också vi unga! Här och nu. Inte bara imorgon.

Och när vi protesterar bör vi använda oss av både facket och politiken – hela arbetarrörelsen – för att klara det. För tillsammans är vi starkast. Tillsammans klarar vi mer.

Det är toppen att ni är med i Byggnads! Ni behövs! Varmt lycka till med ert fackliga engagemang.
Jag hoppas att ni också vill engagera er politiskt med oss i SSU. Om du har några frågor, kom och prata med mig eller kontakta SSU där du bor eller via nätet, ssu.se.

Tack för ordet, och för uppmärksamheten!