7.27.2007

Storsjöyran, JRA, Agenda 26

De senaste dagarna har jag varit i Östersund och tillsammans med SSU:arna här i Jämtland kampanjat på Storsjöyran (som sägs vara Sveriges största stadsfest!) Det är bra drag, go musik och mycket, mycket folk. Vi står med LO och pratar med unga om sommarjobb, löner, arbetsvillkor. Förutom LO-materialet använder vi också SSU-materialet om hållbar utveckling.

Det går riktigt bra. Och så är det riktigt kul att vara här! Diskutera politik, kampanja och träffa alla SSU:arna! Och igår åt jag kolbulle. Det serverades av JRA (Jämtlands Republikanska Armé), och var jättegott. Påminde lite om raggmunk med fläsk. Och ärligt - det är ju alltid lika roligt att äta nya goa grejer. I början av veckan - när jag var i Kungälv och Göteborg - bjöds jag också på så mkt gott. Mycket från Iran och en del från Libanon, Irak och andra delar av mellanöstern. Tack!

Häromdagen presenterade jag och 14 av SSU-distrikten ett organisatoriskt initiativ, ett manifest, internt i SSU. Agenda 26 - för ett samlat SSU som gör skillnad. Det är ett diskussionsunderlag med utgångspunkt i vad vi bedömer vara viktigt för vår gemensamma organisation de kommande åren. Och som vi tror kan vara viktigt för att undvika onödiga missförstånd på kongressen. Ska bli kul och intressant att få diskutera det tillsammans med er andra SSU:are på kongressen i Örebro! Roligt också att flera redan hört av sig för att diskutera och tyckt att det varit ett bra initiativ.

Strax ska vi iväg igen och träffa de andra SSU:arna och prata om gårdagen och planera de fortsatta aktiviteterna här på Storsjöyran!