7.02.2007

25, tjejerna och Per-Albin

Precis som Rasmus är jag nu halvvägs mot femtio, eller 12 och ett halvt dubbelt upp. 25. Känns stort... Fyllde i fredags och har bland annat firat med syrran med familj. Jag har världens sötaste systerson. Imorse åt vi frukost ihop och senare, när han cyklade på sin lilla rosa cykel med stödhjul på väg mot stan, och jag gick bredvid smälte jag. Han säger så fina och kloka saker. Han är bäst. Och om några dagar blir det mer firande!

Kändes märkligt att läsa min ålder i faktarutan i samband med intervjun i lördagens Bonusbilaga hos Barometern/OT. Intervjun gjordes innan jag fyllde, men nu är jag ju 25. 25 år... Har inte riktigt vant mig än, men det kommer nog. Tack också till er som hört av er efter intervjun! Känns skönt att veta att det finns fler som känner igen det, vet att det finns många som tycker likadant. Tyvärr.

Fick chans att börja vänja mig vid min ålder i helgen på tjejkursen i Örebro, för tjejer som ska på SSU-kongressen i augusti (när frågan kom flera gånger om min ålder...). Givande och intressant helg, men många spännande politiska diskussioner med tjejerna. Om djurrätt, elevinflytande, feminism, film. Särskilda höjdpunkter i schemat var Annas och Åsas pass må jag säga. Anna är och förblir en av de största feministiska vägledarna under mina år i SSU. Roligt att hon var en av helgens föreläsare. Och Åsa är en av de grymmaste grannarna - och talarna - man kan ha. Roligt att kurshandledarna bjudit in henne.

Avslutar med ett citat som några SSU:are frågat om efter en föreläsning jag höll för några dagar sedan. Fint från Per-Albin Hanssons folkhemstal: "Det goda hemmet känner icke till några privilegierade eller tillbakasatta, inga kelgrisar och inga styvbarn. Där ser icke den ene ner på den andre, där försöker ingen skaffa sig fördel på den andres bekostnad, den starke trycker icke ner och plundrar den svage. I det goda samhället råder likhet, omtanke, samarbete, hjälpsamhet."

2 Comments:

Blogger l s said...

Grattis i efterskott!=)

7/03/2007 12:55 em  
Blogger Laila said...

TACK, i efterskott :)

Hoppas allt är bra!
Kram /Laila

7/20/2007 10:11 fm  

Skicka en kommentar

<< Home