6.12.2007

Ökande löneklyftor - nej tack!

Jag blir så förbannad på dessa ökande löneklyftor! Har tänkt på det hela dagen sedan jag såg nyheterna i morse. SVT:s morgonnyheter rapporterade om att chefernas inkomster mellan 1998 och 2005 har ökat med 55 procent medan industriarbetarna fick 24 procent mer. Det är ju helt bisarrt. Och så snackar arbetsgivarna om risken för inflation om facket skulle få igenom alla sina lönekrav i avtalsrörelsen. Ha!

Samtidigt som jag blir förbannad blir jag stolt över att LO jobbar med detta och ser till att det uppmärksammas. Samhället behöver en rejäl facklig röst och ingen annan än LO kan ta denna huvudroll. Bra att LO gör det. Läs deras faktaspäckade rapport!

Tack vare LO blir samhället lite mindre bisarrt. Dessa sjuka saker kan inte bara pågå utan det uppmärksammas och pekas på, tack LO! Men nu gäller det att vi också använder den här faktan i vårt arbete. Mot de ökande löneklyftorna, mot regeringen Reinfeldt, mot SN. Och för ett mer jämlikt samhälle.

Jag kan ändå inte låta bli att tänka på den där jättegamla omc-låten: "How a bizarre, dododo dododo how bizarre dododo dododo." Sedan kan jag inte mer av texten, men det räcker för att beskriva löneklyftorna...