6.04.2007

Hur beskriva vår förening när vi möter andra

I helgen var jag på Bommers på en jätteinspirerande kurs med ett fyrtiotal tjejer från hela landet. Det var SSU:s Helga-satsning för tjejer ute i distrikten (likt förra årets Alva-satsning). Vi diskuterade politik, organisation, feminism och systerskap. Gav mkt nya tankar, återkommer om det.

För några veckor sedan fick vi i SSU ett nytt diskussionsforum: Ett nytt Agera. Ni SSU:are som ännu inte skaffat konto, gör det! På Agera finns en massa möjlighetar att lära känna SSU:are från hela landet och att diskutera med varandra. Riktigt fint. Igår efter att jag kommit hem från Bommers såg jag en viktig diskussion om hur vi kan beskriva SSU när vi möter unga människor. Hann inte skriva ngt då (skulle iväg till en nyflyttad kompis) men skrev imorse och eftersom många SSU:are ännu inte är på Agera, lägger jag också mitt svar här. Tycker detta är en viktig diskussion.

När jag är ute och pratar med unga, värvar eller delar flygblad, så försöker jag i min beskrivning av SSU alltid få med att:
- SSU är en ungdomsrörelse.
För oss unga. Med oss unga.
- Vi jobbar för ett bättre samhälle och en rättvis värld.
Vi ser orättvisorna och är trötta på dem, vi vill göra något åt dem. Inte bara sitta och klaga. Därför är vi aktiva i SSU.
- SSU är ett verktyg för förändring.
GENOM SSU kan vi förändra saker och ting. Vi kan driva igenom större elevinflytande på våra skolor. Vi kan påverka kommunpolitiken och bygga fler skejthallar. Vi kan stärka ungas rätt på arbetsmarknaden genom facket. Vi kan påverka EU, bland annat genom sossarna i Europaparlamentet och genom Europafacket. Vi kan jobba för internationell solidaritet med hjälp av samarbeten med unga socialdemokrater i andra länder, demonstrationer och motioner till partikongressen. Vi kan stoppa rasismens framfart genom att våga debatten, peka på diskrimineringen. Vi kan jobba för feminismen genom aktivt systerskap, tjejgrupper och ta fajten mot utseendefixeringen.

Sedan, så klart, beror ju hur jag utformar svaret, vilka exempel jag tar med, på vem jag pratar med. Så att personen/personerna ifråga ska kunna få känslan av: Wow, det där vill jag vara med i!

Så det är vad jag svarar. För det är också det jag skulle vilja att SSU alltid är.

Jag har varit med ett tag i SSU (gick med när jag var 14 och är nu 24) så nog vet jag att SSU är en del andra saker också. En del som inte är särskilt smickrande. SSU är vår förening. Vi får den förening vi skapar. Därför är det viktigt att vi – alla tillsammans – fokuserar på just det SSU ska vara, det vi VILL att den ska vara. Jag tycker att det ska vara (enligt ovan): En ungdomsrörelse som jobbar för ett bättre samhälle och en rättvis värld, helt enkelt ett verktyg för förändring.

Under mina fyra år i förbundsstyrelsen har jag träffat många SSU:are, på kurser, demonstrationer och möten, i hela Sverige. Min bild är att det är just detta vi vill att SSU ska vara. Det är också detta som gör att vi är engagerade i SSU. Jag tror att det finns en hel del saker vi måste satsa på, jobba med, för att förbättra detta. Det har många pratat med mig om, och jag har också skrivit en del om det på min blogg (http://lailanaraghi.blogspot.com) men några av sakerna är:
- Vi ska vara Sveriges bästa elevfackliga organisation som står upp för elevers rättigheter. Det är till oss unga ska vända sig när de vill kämpa för demokrati och rätt på sin skola. Och mot Major Björklunds förnedrande förslag.
- Vi ska ta kampen mot rasismen. Överallt. Skolor, arbetsplatser, stan. Vi ska visa för unga att vi vågar och att vi vill att fler vågar, och att det gör skillnad att komma med oss.
- Jobba mer internationellt. Tillsammans med facket och övrig arbetarrörelse måste vi – politiskt och organisatoriskt – stå upp för en demokratisk och rättvis globalisering, mot förtryck och krig, för fred och frihet.
- Det finns också ett gäng saker vi måste jobba med internt. Organisationen är vårt verktyg och därför måste organisationen må bra. SSU ska vara en inkluderande organisation. Därför tror jag bland annat att ett förbundsråd skulle vara bra. Förbundsrådet ska samla alla distrikt som alla har två representanter var. Rådet träffas minst två gånger per år och har som syfte att vara en arena för SSU-distrikten att diskutera och påverka SSU-förbundets verksamhet och politik. Syftet bör också vara att stärka kommunikationen mellan SSU-distrikten och SSU-distrikten och förbundet. Många jag har pratat med stödjer detta förslag och tror att det vore bra för vår förening SSU.

Nåväl, detta blev ett långt svar till en kort – men viktig – fråga.

Ha det så bra, vi ses och hörs. (Ni i Stockholm: Kanske redan ikväll på Palestinademonstrationen på Sergels torg?)

Laila