6.18.2007

Grymma Vänersborg, Federley och Cirkus Miramar

Lördagen i Vänersborg var en riktig toppendag. SSU:arna hade fixat så bra. Vi började med demonstrationen på stan. Vi gick till Plantaget - parken i stan - där utescenen ligger. Där välkomnade Vangelis och sedan höll Stina, Anders och Teo ett grymt koordinerat och engagerat tal. Efteråt var det min tur. Jag har klistrat in mitt tal här nedan, i förra blogginlägget. Det är inspirerat av det jag höll på Sergels torg förra veckan, men också av andra tal jag hållt om detta (framför allt ett jag höll i Karlstad för tre år sedan på en demonstration som var där).

Sedan var det efterhäng på arbetarekommunen. Vi bytte citat i varandras partiböcker och jag fick en massa fina citat och hälsningar skrivna i min. Här är några urval från vad SSU:arna skrev:
"Never believe that a small group of people of well organized people can't change the world. because it's the only thing that has."
"Öga för öga och världen skulle bli blind" (Gandhi)
"Kämpa på, varje steg framåt är ett steg framåt."

Därefter var det dags för föreläsning på Folkets Hus om Israel-Palestina-konflikten. Tack för inbjudan att prata om det, bra diskussioner efteråt också. I slutet pratade vi bland annat om Fredrick Federleys (förra CUF-ordförandens) sponsring av Israels armé. Detta får aldrig bli normalt i svensk politik, det vill säga att ledande företrädare/makthavare kommer undan med att skicka pengar till ockupation och krig. Det var skrämmande hur lite uppmärksamhet det fick. Och att han ändå blev invald i riksdagen trots detta tilltag. (Överhuvudtaget fick internationella frågor väldigt lite uppmärksamhet i förra årets valrörelse. Trist och fel. Måste ändras. Vi försökte dra vårt strå till stacken genom att bland annat arrangera ett stort möte på Lava, på Kulturhuset i Stockholm. Det var vi i LSU som gjorde det ihop med Zenit och temat var "Förändra världen! Använd FN". Det var ett seminarium med Jan Eliasson, FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic och jag som FN-delegat, modererat av åsa Bjering. Vi pratade bl.a. om Mellanöstern, svält och FN. Det kom jättemånga, och fick en del uppmärksamhet, men inte så mkt som internationella frågor förtjänar.)

Nåväl. Efter föreläsningen igår i Vänersborg var det konsert med Cirkus Miramar på scenen i Plantaget. Det började regna men stämningen var god. Och musiken kul. Här kan du lyssna. Uppfinningsrika texter. Kunder inte låta bli att köpa konserttröjan, med del av låttexten av "Fattiga barn med hjärna" från 2002, tryckt på ryggen. Värd att fundera över.

Grattis SSU:arna i Vänersborg och Norra älvsborg för en lyckad heldag! Tack för inbjudan att få vara med. Vi ses snart igen! Lycka till med det fortsatta arbetet :)