5.08.2007

Göran gör mig mörkrädd

Solen skiner. Åndå blev jag mörkrädd på morgonkvisten när jag hörde moderaten Göran Lennmarker, ordförande i riksdagens utrikesutskott, i SVT:s morgonsoffa ge sin syn på svensk utrikespolitik. Han ger bort Sveriges möjlighet till inflytande till Solana och EU. Istället för att som EU-land säga vad vi tycker - bland annat genom EU - vill Lennmarker att vi ska leka följa John efter Solana. Absurt!

Vi måste försöka få EU att stå samlade för mänskliga rättigheter, folkrätten och en rättvis värld. MEN: För att nå dit måste Sverige HÖJA SIN RÖST. Det går knappast om Sverige har företrädare som Lennmarker. Han verkar helst vilja krypa upp i Solanas knä utan att öppna mun. Lennmarkers inställning visar på en skrämmande övertro till Solanas och EU:s förmåga att klara allt själva. Men EU-samarbetet måste handla om att alla ska delta och säga sin mening.

Inte en chans att EU kan föra rätt politik om vi - medlemsländerna och medborgare - inte låter EU förstå vad vi tycker är rätt politik. Det är ju vi som är EU. Därför, Sverige och alla andra: Höj rösten, tala tydligt.

2 Comments:

Blogger Makan Amini said...

EU har sina fördelar men en av de största nackdelarna är just att enskilda länders yttrandefrihet lätt begränsas, men så behöver det inte vara. Istället för att luta oss tillbaka borde Sverige vara världsledande vad gäller att belysa orättvisor och missförhållanden i andra länder. Bra inlägg.

5/08/2007 6:13 em  
Blogger Laila said...

Tack. Jag håller med dig om att Sverige borde vara världsledande på detta!

För att kunna vara det måste vi på ett mer effektivt sätt använda alla våra kanaler. Inklusive EU. Det handlar bl.a. om:
- Att höja rösten inför viktiga beslut i EU
- Att höja rösten när det finns ngt viktigt att höja rösten om ÄVEN OM unionen inte tänkt göra ngt
- Att höja rösten när EU gör puckade grejer
- Att se till att EU använder sin röst på ett bra sätt i bl.a. FN (när jag var svensk delegat till FN:s generalförsamling förra året såg jag hur stor vikt EU:s samordnade röst hade, och skulle kunna ha).

Det finns så mkt mer att säga om detta, men nu ska jag skriva klart en annan sak. Ser fram emot att prata mer om detta nästa gång vi ses/hörs!

Laila

5/08/2007 11:57 em  

Skicka en kommentar

<< Home