5.02.2007

Första maj! Jubileum och tal (del 2)

Idag - första maj 2007 - firar jag tio år i socialdemokratin! Jag gick med i SSU första maj 1997 hemma i Oskarshamn. Vilka år det blivit :) Och därför var det extra roligt att få fira tioårsdagen hemma i länet, i Kalmar, tillsammans med socialdemokrater från hela länet. Att jag dessutom fick vara årets ungdomstalare var en stor ära. Och vad kul det var!

Larmtorget var knökfullt! Inte en fläck fanns fri. Och tåget var hur långt som helst. När vi svängde av från Södra Kanalgatan in på Larmgatan kunde vi fortfarande se att många var kvar på andra sidan bron på Fredrikskansgatan (vi gick ju från Fredriksskans). Tidningarna skriver att det var 4000-6000 på Larmtorget. Och det var en grymt härlig känsla att få tala där. Och vilken respons! Det var som att man kunde ta på stämningen och på hur illa alla där tyckte om regeringen Reinfeldts politik. Mitt tal har efterfrågats så jag klistrade in det i en blogg nedan. Det går också att lyssna på hos Baromteren/OT. Tack för alla glada tillrop efteråt, via sms, telefon, och på torget!

I förmiddags intervjuade TV4 mig. Bland annat pratade vi om nazisternas hot. Nazistiska och rasistiska åsikter försurar den svenska debatten. De skräpar ned. Jag blir förbannad av att de ska vara ute och demonstrera på våra gator och torg. Och det sa jag, bland annat. Tack och lov fick de inte det utrymme de försökte ta.

Engagemanget för allas lika värde och mot rasismen var en av orsakerna att jag gick med i SSU första maj 97. Det är minst lika starkt idag!

Monas tal var intressant och Mark Levengoods insats var fantastisk. Han är störtskön. Efter förstamajfirandet bar det iväg hemifrån tillbaka till Stockholm tillsammans med Karin och Mats. Vi har blivit värsta resesällskapet med medhavda mackor, kaffe och livsnödvändiga fakta vi delar med oss av. Som upplagt för repris. I Norrköping stannade vi och åt tillsammans med goda vänner. Trevligt!

Detta har varit en toppenjubileumsdag. Och som om det inte var nog ringde SSU-distriktet i Göteborg senare under kvällen och berättade att de hade beslutat nominera mig till förbundsordförande. Stort tack för förtroendet!

Och nu har det till och med hunnit bli den 2 maj.

2 Comments:

Blogger Kontemplerande kille said...

Off topic: Du hävdar att alla svenskar är rasister, men själv upphöjer du Dr. Ahmad Bahar: som bl.a. sagt "...the cancerous lump, that is the Jews". Hur går det ihop, vi måste anta att du anser att viss rasism är okej så länge du själv inte berörs. Hycklare.

5/03/2007 12:56 em  
Blogger Laila said...

Har svarat på detta inlägg i kommentarerna till min blogg den 3 maj eftersom denna kommentar också återfinns där.
Laila

5/03/2007 9:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home