5.03.2007

Falska rykten i Aftonbladet

I dagens Aftonbladet finns en kort artikel och en stor bild (intet nytt i kvällstidningssvängen) om ordförandevalet i SSU. Den handlar först lite om hur Aftonbladet ser på SSU:s bakgrund och sedan beskrivs hur Aftonbladet verkar se på läget idag.

Aftonbladet skriver om vad s.k. SSU-källor säger om de tolv distrikt som har nominerat mig:
"- De försöker riva upp den kompromiss vi har i dag där ordföranden är höger och förundssekreteraren än vänster, säger en SSU-källa."

Därför vill jag vara tydlig på några punkter:
1: Jag tycker att kompromissen är jättebra. Jag vill inte riva upp kompromissen. Det har jag länge varit tydligt med.
2: De SSU-distrikt som har nominerat mig gillar också kompromissen och har försökt visa det på en massa olika sätt. Bland annat genom att nominera Mattias som förbundssekreterare för att verkligen visa att de menar allvar när de säger att de vill behålla kompromissen. Distriktsföreträdare har också skrivit om detta på internforumet Agera samt ringt till andra distriktsföreträdare för att verkligen få fram signalen.
3: Jag tycker det är viktigt att vi pratar MED varandra istället för att göra det bara genom media.

Låt mig nu utveckla dessa punkter:
1 och 2: Varför vill "SSU-källor" måla på tolv SSU-distrikt och mig att vi inte respekterar kompromissen? Vi respekterar kompromissen. Vi har visat det. Vi vill vara med i gänget tillsammans med alla SSU:are. Varför försöker "SSU-källor" frysa ute oss genom att säga så? Det är bara SSU som förlorar på att "SSU-källor" sprider falska rykten.
3: "SSU-källor" får gärna ringa mig eller t.ex. de tolv distrikten för att prata. För jag utgår från att vi alla vill att SSU ska vara starkt och det blir det om vi kan prata MED varandra.

Det är ledsamt att "SSU-källor" sprider rykten när SSU skulle tjäna på att vi pratar med varandra. Och inte bara om varandra genom Aftonbladet eller annan media.

Jag vill också vara tydlig med detta:
- Jag kandiderar till ordförande för att jag brinner för SSU. För våra värderingar och vår uppgift att förändra världen. Vi har de bästa värderingarna, därför måste vi vara de bästa företrädarna för dessa värderingar. Vår uppgift är att se till att det är till oss - SSU - unga kommer när man är trött på orättvisor och vill ha ett bra verktyg att förändra världen med.
- Jag kandiderar också för att det är så många som vill att jag ska göra det. Jag känner ett starkt stöd ute bland medlemmar och distrikt. Det är härligt! Tack! Trots att skitsnacket och försöken att göra upp i slutna rum har startat, är det skönt att se att många väljer att bilda sig sin egen uppfattning baserat på mer än rykten.
- Jag kandiderar också för att jag tycker att SSU förtjänar öppenhet. Vi är så många som är trötta på hur saker görs upp bakom dörrar och i korridorer. När jag fick frågan om jag kunde tänka mig att bli nominerad så tänkte jag länge. Men jag kom fram till att SSU förtjänar ett mer öppet ordförandeval, och därför tackade jag ja i ett tidigt skede. För då räknade jag med att andra som också fick frågan skulle våga säga ja. Och på det sättet kan vi få en mer öppen process. För det är inte okej att det bara är ett litet gäng gör upp om hur allt ska vara. Det ska vara vårt förbund. Och då är det viktigt att alla får vara med och diskutera och reflektera.

Detta blev långt, och jag skulle kunna skriva mer :) , men jag hoppas att vi hörs. Detta är viktigt att prata om.

13 Comments:

Blogger Kontemplerande kille said...

Off topic: Du hävdar att alla svenskar är rasister, men själv upphöjer du Dr. Ahmad Bahar: som bl.a. sagt "...the cancerous lump, that is the Jews". Hur går det ihop, vi måste anta att du anser att viss rasism är okej så länge du själv inte berörs. Hycklare.

5/03/2007 12:54 em  
Blogger Kontemplerande kille said...

Off topic: Du hävdar att alla svenskar är rasister, men själv upphöjer du Dr. Ahmad Bahar: som bl.a. sagt "...the cancerous lump, that is the Jews". Hur går det ihop, vi måste anta att du anser att viss rasism är okej så länge du själv inte berörs. Hycklare.

5/03/2007 12:54 em  
Blogger Laila said...

Hej,

1. Jag hävdar inte att alla svenskar är rasister.
2. Jag tycker att vårt svenska samhälle är jättebra på flera sätt. Men det finns delar som måste förändras. Däribland den strukturella rasism som genomsyrar delar av samhället.
3. Rasism är alltid fel och oacceptabelt. Alla människor är lika mycket värda. Därför måste alla ha samma rättigheter. Punkt. Det handlar om hur vi ser på varandra. Jag tycker vi ska se på varandra som MÄNNISKOR. Oavsett var man råkar vara född eller uppvuxen. Oavsett vilka föräldrar man har eller vilket språk man talar. Själv är jag född i Iran och uppvuxen i Sverige. Min morfar var halvjude och tvingades fly från Österrike innan Hitler stängde gränserna. Han flydde till Sverige. På grund av sin judiska bakgrund fick han uppleva en del jobbiga grejer i Sverige under bl.a. 30-talet.

Det handlar om att vi är MÄNNISKOR. Vi har alla samma grundläggande människovärde. Rasism handlar bland annat om att detta förnekas vissa på grund av till exempel deras/vår bakgrund eller hudfärg. Det är oacceptabelt. Oavsett vem som drabbas, var eller när det sker. Rasism är fel.

5/03/2007 1:34 em  
Blogger Teresa Carvalho said...

Hej Laila!

Jättebra det du skriver! Var inne på aftonbladets hemsida och läste artikeln precis innan jag besökte din blogg... Fan vad arg jag blev! Jag tycker det sänder helt fel signaler att SSU:are går ut i media och målar ut er som maktgalna...jag vet inte vad... Jättebra att du är tydlig och säger att det är viktigt med öppenhet! Och som du påpekar: kan vi inte prata med varandra istället?! Dystert... Om Aftonbladet vill skriva om er, "de två kandidaterna", finns det så mycket annat...som den politik ni vill föra och SSU:s organisation!

Ja... skulle också kunna skriva mycket mer... =)

Stå på dig!
Kram,
Teresa

5/03/2007 2:15 em  
Blogger Makan Amini said...

Bra skrivet Laila. Jättetråkigt det som "SSU-källan" försöker göra.

5/03/2007 2:31 em  
Blogger Laila said...

Hej Teresa, Makan och ni andra som sms:at och ringt idag! Tack! Det betyder mycket :)

Vi ses och hörs snart igen! Lycka till med SSU:andet på era olika håll!

Kramar
Laila

5/03/2007 9:04 em  
Blogger Loghman.H.Ahmedi said...

Hej Laila!

Jag är inte insatt i SSU:s intärna kompromisser men jag vet att du skulle bli en väldigt bra ordförande som skulle tillföra väldigt mkt. Vi är många som håller på dig!

bästa hälsningar/
Loghman

5/04/2007 12:40 fm  
Blogger Ajla Mehinovic said...

Det är sånt tjafs hela tiden, motståndarna känner sig hotade så de försöker sig på fula knep för att komma åt dig, stå på dig Laila! Du har ett stort stöd och personligen uppfattar jag dig som en realist, du vågar se allt som det är. Realistiskt och öppet skall det vara, annars står vi still. Fortsätt som du gjort innan jag respekterar det verkligen :)

Kram Ajla

5/04/2007 12:46 fm  
Blogger Jonas said...

Stå på dig Laila!

Det är tydligt att när maktpakten känner sig pressad tar man till vartenda fula knep i boken. Det gör det hela inte bättre att han som skrivit den är avlönad av förbundet... Men du har halva förbundets stöd om inte mer och nu ska vi visa dem att öppenhet och ärlighet är det som håller hela vägen in i mål. Ända in i kaklet!

5/04/2007 10:50 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej Laila!

Det är tråkigt att det ska bli såhär, men jag vet att du är stark och j*kligt värdig att bli ordförande. Vi vet alla att fula knep inte håller i längden och att det gör inget annat än att skapa konflikter som är rent ut sakt jäkligt onödiga. Jag och många andra står bakom dig! Kom ihåg det!

Kram
Jonatan Mattila
SSU Timrå, Västernorrland

5/04/2007 12:45 em  
Blogger Henrik Axelsson said...

Hej Laila!

Läste precis din blogg. Jag blir ledsen och arg men blir jag förvånad: nej. Och det gör ont i mig att säga det.

Jag tycker bara en sak just nu och det är att det som "SSU-källorna" har gjort bara bekräftar att SSU behöver en förändring; den förändringen heter Laila Naraghi.

Du mitt och mitt distrikts stöd :)

Kramar/Henrik Axelsson, SSU Värmland

5/04/2007 4:33 em  
Blogger Laila said...

Hej Loghman, Ajla, Jonas, Jonatan, Henrik, och alla ni som sms:at och mailat (för nu har jag kunnat läsa min mail - ssu.se-mailservern låg nere igår):
Tack! För ert stöd, engagemang och kamratskap.

Lycka till med allt SSU:ande! Vi har så många viktiga grejer att göra:
- Stoppa Reinfeldts nedsågning av välfärden.
- Organisera elever mot Björklunds försämringar av skolan.
- Samla unga för en rättvis världsordning.
- ET CETERA. MED MERA. OCH SÅ VIDARE.

Vi ses och hörs!
Laila

5/04/2007 5:46 em  
Blogger Reza Javid said...

Hej Laila!
Jag vet att det så smärtsamt att något från det egna förbundet går ut och gör sig nman genom att sprida faslka rykten. Det är lika tungt för mig att svälja det. Du vet själv, hur viktig du har varit för SSU och hur viktig du r för socialdemokratin. Du är en sann internationalist. Laila, vi älskar dig och vivet vilken person du är. Vi som älskar SSU helhjärtat, älskar både dig och Jytte, för båda av er har inspirerat oss och är en väsentlig del av vår fortsatta kamp mot orättvisor. De som sprider betydelselösa rykten är ute efter egna intressen och att skada SSU gör dem inget. Men för oss samma SSU:are är det enighet och enad styrka det enda vettiga sättet.

Så Laila, var inte ledsen för det, alla sanna SSU:are är ledsna nu, både för dig och för SSU. Vi älskar dig.

Din lillebror Reza Javid

12/04/2007 12:09 fm  

Skicka en kommentar

<< Home