5.09.2007

Demokrati jämt, överallt

Demokrati. Smaka på ordet. Det är ett av världens härligaste ord.

Jag blir så arg när jag märker hur odemokratiska en del saker är. Hur beslut fattas utan insyn och öppenhet, hur personer använder sig av härskarteknikerna hela tiden och hur en del systematiskt hålls utanför. Helfel!

Istället måste alla delar av samhället och världen präglas av demokrati. Alla delar av våra liv och aktiviteter. Demokrati handlar om alla människors lika rätt och möjlighet. Överallt.

Många organisationer borde bli mer demokratiska. En av dem är EU. EU:s idé om att jobba gränsöverskridande, och att tillsammans samarbeta för att nå längre än vad vi gör var och en för sig - är jättebra. Men det finns många saker som också måste förändras i EU. En av de viktigaste är att göra EU mer demokratiskt. Att se till att medborgarna får mer att säga till om och att makthavarna bryr sig mer om folket. För EU är vi, folket. Men det finns även många andra politiska sammanhang och organisationer som måste demokratiseras, vitaliseras, öppnas upp. Och det är vårt - ditt och mitt - ansvar att fixa det. Jag är säker på att det går!

LSU har skapat en cool kunskapsbank där man kan hitta tips och inspel på hur man kan utveckla sin förening/organisation. Jag tror att många, också EU, skulle kunna lära en del av grejerna som står där. Kolla in den du också!

3 Comments:

Blogger Teresa Carvalho said...

Hej hej!

Såg dig allt smitandes förbi i korridoren på riksdagen igår... =) SSU Norrköping var där!

Ha det bra!
Kram,
Tersea

5/09/2007 6:12 em  
Blogger Laila said...

Hej Teresa! Jag såg er också, men jag ville inte komma och störa eftersom det verkade som ni hade någon typ av föreläsning/möte? Hade ni det bra? Hälsa alla så gott!

Kram!
Laila

5/09/2007 9:45 em  
Blogger Teresa Carvalho said...

Hej hej!

Vi satt och pratade med Löfstrand då, sen hade vi EU-cirkelpass med Fredrik. Dagen flöt på bra, det blev värre på hemvägen... Någon hade sabbat däcket på bilen jag körde (och dekorerat med maskrosor...) där vi stod parkerade, och killen som körde minibussen krockade på parkeringen på Max i Nyköping... Det var ett äventy men alla är välbehållna =)

Kram,
Tersea

5/10/2007 1:17 em  

Skicka en kommentar

<< Home