5.16.2007

Aftonbladet fortsätter & värre än matrådet

Det är sanna mina ord intressant att befinna sig i politiken och i Stockholm. Saker är så annorlunda här. Det jag lärt mig om öppenhet och demokrati i Oskarshamn tycks inte gälla här.

Efter en spännande paneldiskussion igårkväll på ABF (se förra bloggen) åt jag kvällsmat med en vän på Odenplan. Vårkvällen var skön och mild. Precis när jag hade börjat promenera hem ringer telefonen. Det var Aftonbladet. Journalisten frågar hur det känns att veta att det imorgon (d.v.s. idag onsdag) kommer att avgöras att jag inte blir SSU:s ordförande. Ja vad ska man svara på det? Första tanken som kom upp i huvudet var: Va, har kongressen flyttats!? När jag sa att det var mer än jag visste förklarades det att det under onsdagen skulle vara ett möte som avgör detta. Jahapp.

Journalisten frågade också om ryktena att jag inte stödjer kompromissen och ett-ett-lösningen. Och jag svarade på samma sätt som i den blogg jag skrev den 3 maj. D.v.s. förra gången Aftonbladet spred rykten om SSU, mig och dom distrikt som nominerat mig:
- Jag tycker att kompromissen är jättebra. Och de distrikt som har nominerat mig stödjer absolut kompromissen och ett-ett-lösningen. Ett bevis på det är att de distrikt som stödjer mig också har nominerat Mattias till förbundssekreterare samt att dessa distrikt också har sagt och skrivit detta i SSU internt.
- Jag vet att det sprids rykten om att jag inte skulle stödja ett-ett-lösningen. Det görs för att misskreditera mig och de distrikt som nominerat mig. Jag förstår dock inte varför de som sprider detta vill måla på oss denna skit och därmed försvaga SSU? Det är för mig obegripligt hur någon vill göra det.

Journalisten frågade också om jag "ändå ställer upp". Mitt svar är:
- Det är SSU-distrikten som bestämmer om jag ställer upp. Dom har nominerat mig och därför ställer jag upp. Det är kongressen som väljer ordförande.

Pratade med en kompis igårkväll efter detta. Som frågade om det känns jobbigt. Jovars, det är klart det gör. Men jag är mest konfunderad. Vilka är dessa människor som "planterar" sådana här saker om SSU i media? Varför sprids rykten om att allt är klart? Märkligt förfarande. Men trots att jag är konfunderad är jag inte förvånad. Den interna demokratin i arbetarrörelsen är i många fall värre än i matrådet på min högstadieskola. Och det mina vänner, det är inget att vara stolt över.

4 Comments:

Blogger l s said...

Jävligt tråkigt att det fortsätts sprida lögner.
Hoppas vi ses på Fredag=)

5/16/2007 5:12 em  
Blogger martin said...

Laila,

Du e för bra! Det behövs fler sossar som kan skilja på person och politik på samma sätt som du och som begriper att vi måste va rädda om varandra. Och när de dessutom, som du, har energi så att det sprutar genom öronen och entusiasmerar alla som ser dig - klart att det måste bli du! Vi behöver människor som - öppet - deklarerar och argumenterar för sina ståndpunkter. SSU tycker lite för ofta lite för lite. SSUare vill lite för ofta ha makt bara för maktens egen skull.

I en bättre värld hade några uppgörelser inte behövts som försäkringar mot maktmissbruk. När respekten för interndemokrati och avvikande åsikter inte är självklar ens i den egna organisationen hur skall man då kunna kämpa för en bättre värld?

Och tack för att du orkar tänka på världen utan för vår. Hur kan man tala om rättvisa och solidariet och glömma bort världen utanför Sverige?

5/16/2007 11:22 em  
Blogger Andreas said...

Ja-a... Dagens journalistik känner inte källkritik, och tyvärr verkar det få vissa att vilja skapa rykten som sedan omvandlas till "nyheter"...

Jag hoppas du tar dig igenom det här, jag vill se dig som ny ordförande =)!

5/17/2007 1:19 fm  
Blogger Laila said...

Hej på er! Tack för era glada tillrop! Det betyder mycket.

Och Lasse, så klart vi ses på fredag! Ska bli kul :)

Kramar
Laila

5/17/2007 12:56 em  

Skicka en kommentar

<< Home