4.25.2007

Wanna kill for the sake of your taste?

Igår var försöksdjurens dag och Djurens rätt kampanjade på Götgatan när jag var på väg hem från fhs. Bra tycker jag. Skrev på deras lista. Och idag när jag åt falafellunch hemma tänkte jag på vegåren i Oskarshamn. Var vegetarian förut, på väg mot vegan, men slutade på riktigt när jag vintern efter studenten bodde inneboende hos ett par rara gamla släktingar i Sthlm när jag inte hade någon annanstans att bo. De lagade mat till mig när jag kom hem sent från jobbet (minns mest levergrytan) och jag vågade inte tacka nej. Sedan dess äter jag kött också. Men jag har fortfarande knappt ngn aning om hur man lagar kött. Så det blir inte så mkt kött för mig.

Kött är rätt överskattat, men även om det kan vara gott ska vi komma ihåg att vi i väst äter för mycket kött. Västs extrema köttkonsumtion bidrar till att jorden mår dåligt och att människor svälter. Istället för att använda jordbruksmark till att odla grejer som ska bli foder till dåligt behandlade djur, borde marken användas till bättre saker. Odla människomat till exempel.

När jag åkte på min första SSU-kurs, när jag gick på högstadiet, hade jag en t-shirt på mig som jag gjort själv. Den var mörkblå och i blodröd färg stod det: Wanna kill for the sake of your taste? Minns hur kursledarna tittade lite snett på mig. Och när vi skulle skriva insändare skrev jag om djurrätt. Det var en givande kurs.