4.05.2007

Valanalys enligt Lincoln, Spindelmannen och Dag H

Förra årets valförlust för socialdemokratin kan diskuteras. Vitt och brett. Detsamma gäller efterspelet. Blame games, valanalyser och tabun nästan förbjudna att diskutera. Alla dessa skriverier och diskussioner, särskilt de senaste dagarna, får mig att tänka på några av mina favoritcitat:

Nästan alla män klarar motgång, men om du verkligen vill testa en mans karaktär, ge honom makt.
Abraham Lincoln (kanske inte så könsneutralt statement, men poängen är tydlig)

With great powers come great responsibilities.
Spindelmannen

Blott den förtjänar makt som dagligen rättfärdigar den.
Dag Hammarskjöld

Nedan har jag klistrat in en kort artikel jag skrev för SSU:s tidskrift Tvärdrag förra året med anledning av valnederlaget. !Viva Spindelmannen!

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Finns mycket klokheter i både serietidningar och annan fiktion. Pröva bara att börja läsa fantasy ;-)

4/05/2007 5:17 em  
Blogger Laila said...

Det betvivlar jag inte. Ngra lästips?

Laila :)

4/06/2007 1:25 em  
Anonymous Anonym said...

Tja, Terry Pratchetts Discworld-böcker. Humor, handling och alltsom oftast en hygglig dos samhällskritik i fantasyformat. Svårslaget ;-)

4/07/2007 10:16 fm  
Blogger Laila said...

Tack för tipset! :)
Glad påsk!

4/07/2007 11:23 fm  

Skicka en kommentar

<< Home