4.15.2007

Nasselärare?

Föreläste på en SSU-grundkurs i helgen. Alltid lika kul! Denna gång två pass; ett om socialdemokratins människosyn, ett om internationella frågor. Fick bland annat äran att träffa och diskutera med Bergums skönaste snubbar och andra grymma killar. Vid lördagsfrukosten började en stor diskussion om röda bananer och äppelbananer (eftersom en av dem just läst om det i hemkunskapen), och huruvida det existerar eller inte. Och sanna mina ord, det finns. Det måste jag hitta och smaka.

En av dem berättade också om en sjuk lärare han hade (tror det var i historia): Läraren hade fått nys om att killen hade läst Marx och tyckte då att killen därför också skulle läsa Hitlers "Mein Kampf". För att väga upp saken lite. Absurt! I fredags slutade dock läraren jobba och det är ju en viss lättnad.

Har också fått tips om ett annat namn på mitt förslag om förtroenderåd (läs bloggen från 8 april), nämligen Förbundsråd. (Tack Elin N!) Har diskuterat idéen om rådet med ganska många nu och det är kul att det verkar kunna fall i god jord. Har också träffat på många bra idéer på hur det kan användas. Fortsätt gärna höra av er om era tankar! Ett förbundsråd, och det självklara målet att varje SSU-distrikt ska ha en ombudsman, är två viktiga saker som jag tror stärker ungdomsförbundet och vår möjlighet att växa.

Till sist: Ska du ut och resa? Soffsurfa då! Du sparar pengar och träffar kul människor.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Laila!

Kenny tipsade mig om din blogg :)

Jag har också varit och hållt grundkurs i helgen, SSU 2:a. Har inte varit kursledare sedan Martin Pettersson och jag höll i en SSU etta på Café Ordeth.. Det är kul att hålla kurs! Jag har fått blodad tand och tänker vara med på alla SSU-kurser framöver!

CAPS LOCK KRAM

4/15/2007 7:19 em  
Blogger Laila said...

HEJ CAPSLOCKSHENKE!

Vad kul att det gick bra i helgen :) Tänker ofta på vår skolklubb, dig, Stefan, Lars, Nancy m.fl. Särskilt när jag ser/läser om Björklunds puckade förslag (typ att ta bort Skolstyrelser med elevmajoritet). Som vi bråkade för att få igenom det, särskilt med Nordlinder+Rundbäck. Undrar om Björklund och Rundbäck är bästisar...?

Kram
Laila

4/15/2007 7:32 em  

Skicka en kommentar

<< Home