4.03.2007

Att beskära ett apelsinträd

Förrförra födelsedagen fick jag ett apelsinträd. Det har stått i mitt fönster och apelsiner har kommit och gått som små oranga stjärnor. Oavsett väderlek. Förra veckan beskar jag det för första gången. Det skar i hjärtat, men jag visste att jag kanske redan borde gjort det året innan. Och redan nu har nya fina blad kommit. En lättnad. Men det är svårt att veta det där, hur mycket man ska ta bort och hur mycket som ska få vara kvar. Påminner om andra saker i livet också.

Bredvid apelsinträdet står också mina nyinköpta krokusar direktimporterade från Warszawa. Tätt, tätt, tätt står de i krukan. Inte särskilt lika stjärnor utan snarare en våreld. Som flammor omfamnande varandra. Det är sånt som tillsammans med mascarpone på knäckebröd lyser upp en tisdagsmorgon. Hur grått det än må vara.