3.26.2007

Elda bort apatin

Lockarna föll ned i handfatet. Det är så skönt att klippa sig. Även om det är rätt svårt när man inte helt kan se hur det ser ut där bak. Tänkte på Frida Kahlo men som tur var har jag lånat ut filmen så jag undvek vidare tankar på hur snett och ojämnt det kan bli. (Kom också att tänka på dig Sofia och på din borsta-håret-teknik när vi gick på mellanstadiet!)

Det är oroligt på Sri Lanka. Igen. Finns många saker att säga om det. Men främst: Hur sjukt orättvist det är för människorna som bor där som tvingas leva med det år ut och år in. Min kompis Rosmarie (ett av de finaste svenska namnen, eller hur?) är där nu sedan ngn vecka. Hon är engagerad för barns rättigheter och en hel massa annat.

Tillsammans med en massa andra står hon upp för människors rätt till fred och frihet. Här, där, varsomhelst. Det är sådant som gör att världen fungerar. Trots all girighet och snedfördelning och vapenhandel och förtryckande strukturer som gör en illamående. Åsa skriver om hur äckligt det är (i förrgår). Riktigt, riktigt sick. Världen är sjuk. Men du Åsa, var arg! Det är bra! Här får du min favoritdikt (av Ingrid Sjöstrand) igen:

Elda under din vrede
med maktens nyheter
Dämpa inte din smärta
över livet
som stjäls ifrån oss
Trösta inte din sorg
över världen
som våldtas
inför våra ögon
Elda under din vrede


"Apatin är den handske ondskans hand trär över sin näve och använder för att sprida sitt gift." De sa ngt i den stilen i en film jag såg för ett tag sedan.

2 Comments:

Blogger Åsa Bjering said...

Och idag blev jag arg på nepotism.

Glad blir jag dock av dig. Få personer som med sån genuin vilja och kraft formulerar visioner, inspirerar personer och går in i debatter med vass tunga och skarpt intellekt.

Du är en av mina politiska förebilder. Stolt över att tillhöra samma parti som du.

3/26/2007 1:43 em  
Blogger Laila said...

Å-å-å-åsa!
Tack - dina ord värmer gott. Lika gott som vårsolen. Och det kan behövas. Ja, nepotism - jag blir irriterad jag bara ser bokstavskombinationen. Det försvårar möjligheten att förändra. På en massa håll i samhället och världen ju. Och nästan värst av allt: Det verkar förekomma nästan överallt och förslöar därmed också de verktyg som ska finnas till hands för att kämpa mot orättvisor (t.ex. mot nepotism). Blir besvärligt. Men knappast oöverkomligt.

Gabriella :)
Hår växer väl ut, och jag har fortfarande hår kvar! (Inte bara på armar och ben.) Det är bara att huvudhåret inte är lika långt längre. Äsch, ingen stress med filmen! Ett tips när man kan läsa alla dessa tidningar är att boka en biljett till världens bästa kommun - Oskarshamn - och ta med dem på tåget/bussen. Man hinner läsa mkt på den femtimmarsresan (absurt lång tid för att ta sig dit - tågen går inte ens hela vägen längre). Men väl där är det vackert.

Laila :)

3/26/2007 5:20 em  

Skicka en kommentar

<< Home