10.25.2005

Mötet med Malevich

I söndags mötte jag MalevichKrimov, Vrubel, Larinov och många fler. Genom deras konstverk upptäckte jag återigen hur fantastiskt det är att se riktigt fin konst. På Palais des Beaux-Arts i Bryssel har de nu utställningar under temat Russian Winter. Jag kunde inte låta bli att besöka en av dem - Russian Avant-garde (1900-1935) - när jag var i Bryssel i helgen.

Malevich blev självklara favoriten, men det är för enkelt att endast stanna där. För första gången (vad jag vet) såg jag Chagall i verkligheten och det var kul eftersom han var från Vitryssland. Men den som far till utställningen bara för att se Chagall blir besviken - det var inte många verk av honom - jag hittade endast "Röda Juden". Favoritverket på utställningen blev Kouinzkis "The Crimea". Den var inget annat än förtrollande och det gick inte att avgöra om bakgrunden var himmel eller sjö/hav, något som inte alls förtog realiteten. Krimovs "After Spring Rain" gjorde så att jag nästan börja gråta så rörande i sin bild var den, den förmedlade perfekt den där känslan efter vårregn man får när man är liten och ska springa ut och leka och sedan får bullar av mormor. Och den påminde särskilt om mina första förälskade vårdagar i Vitryssland.

Nåväl - alla ni som är i Bryssel den närmsta tiden - besök utställningen. Den ger dessutom en bra inblick i Ryssland i början av förra seklet. Något som i sig gör den värt ett besök.