9.20.2005

Välkommen på fest!

SSU, choklad och julfest

Det förekommer nätverkande och privata fester i alla organisationer och föreningar, det är verkligen inte konstigt att det också gör det i SSU. I helgen var en av dessa och ryktet har redan gått om alla som var, och inte var, bjudna.

Man kan tycka vad man vill om rätten att arrangera fester för vem man vill, men oavsett vad bör man ta ett ansvar för vilka konsekvenser ens handlingar får.

Otaliga är de fester och arrangemang som genomförts och som skapat känslan av utanförskap bland grupper och människor som inte varit bjudna. Nuvarande ledningar och även tidigare ledningarar, i alla organisationer, måste ta ansvar för att inte spä på de ledsen-i-magen-känslor som sprids av exkludering. Ett ansvar försvinner inte för att man avgår från en styrelse eller post - ansvaret för en organisation finns kvar och bör inte försvinna förrän man slutar bry sig om rörelsen i sig. Märk väl att detta bör ses som ett generellt resonemang, men som visst kan appliceras på åtskilliga händelser.

Igår såg jag Kalle och Chokladfabriken: Att arrangera fester som medvetet utestänger vissa grupper är lika otrevligt som tyske Augusts beteende mot Kalle i filmen. (När chokladsmaskande August frågar om Kalle är sugen på choklad, Kalle svarar ja, och då replikerar August med munnen full av choklad och ett flin på läpparna: Varför tog du inte med lite då?)

Filmen var till bredden full av godis och därför klistrar jag här in ett julgodisrecept som jag vill minnas är gott. Se nedan!

NI ÄR OCKSÅ ALLA VARMT VÄLKOMNA PÅ JULFEST HOS MIG DEN 16 DECEMBER!
Eftersom jag vet att många har fulla kalenderar är jag ute i god tid.

Maila mig om ni vill komma - min mailadress är laila.naraghi@ssu.se. Detta för att jag måste veta ungefär hur många ni är som vill komma (för att kunna göra lagom stora kolasatser) samt kunna ge er mer info.

Jag hoppas att vi hörs!

Laila


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Chokladkola med ingefära
Portioner: ca 80 st

Ingredienser
100 g smör

4 msk kakao
2 dl vispgrädde
3 1/2 dl strösocker
1 dl ljus sirap
2 msk glykos
2 msk finriven, färsk ingefära

1. Smält smör i en tjockbottnad, rymlig kastrull. Dra kastrullen av värmen och vispa ut kakaon i smöret utan att det bildas klumpar.
2. Tillsätt vispgrädde, strösocker, sirap och glykos. Koka kolan tills den är 120°C. Har du ingen termometer kan du i stället göra kulprovet. Tillsätt ingefäran och rör om.
3 .Smörj en form (ca 20 x 30 cm) med lite olja, eller täck den med bakplåtspapper. Häll smeten i formen och låt stelna i minst 4 timmar, gärna över natten.
4. Klipp eller skär ut kolor i önskad storlek.Vill man variera smaken kan man byta ut ingefäran mot finrivet skal från en (väl tvättad) apelsin, några droppar pepparmintsolja eller kanel.Tips!Glykos finns på apoteket. Det tillsätts för att kolan inte ska sockra sig samt hålla sig seg och blank.

2 Comments:

Blogger Daniel Andersson said...

Laila, du är helt enkelt underbar.

9/21/2005 1:26 em  
Blogger Laila said...

Oj, tack!

Laila

9/21/2005 9:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home