9.22.2005

Ryssska sssölköp

Sss

Snabbköp är när folk i massor
står och trängs vid samma kassor

(sign. Arnold Ohlsson, Ljungby)
Från Hylands Hörnas ABC BOK (1966)

Fast jag håller inte helt med om den negativa ton som rimmet förmedlar. Jag föredrar verkligen våra svenska snabbköp mot de ryska sölköp jag upplevde när jag pluggade i S:t Petersburg. Att få peka efter vad man vill ha vid en disk, köpa det vid en annan och, i vissa fall, hämta ut det vid en tredje är ingen höjdare. Fast det kanske mest beror på Ryssland eftersom de så kallade snabbköpen i Ryssland också var en tragisk upplevelse i sig. Jag minns en gång när jag var i den mataffär som låg närmast mitt sexton våningar höga Bresjneveraliknande hus som jag bodde i ute på Vasiljevskij ostrov. (Där kunde man köpa typ tio olika sorters kol och en massa annat spännande. Och jag menar verkligen att det var spännande.) Jag fick uppleva en massa spännande i den affären, men framför allt kommer jag ihåg hur jag blev utskälld på ryska för att jag ställde ned min matkorg på marken medan jag kollade in några olika konserver.

Affärsbiträdet hade nog en hemskt dålig dag. Fast vem har inte det lite då och då i Rassija.