9.01.2005

Potter klår Svensk-Kubanska föreningen!

- Jag var sååå hääär nära att göra det (föreställ er det minsta möjliga utrymmet mellan tummen och pekfingret som visar att det varit mycket nära att steget tagits).
- Men så kände jag inte alls för det (armarna slängs ut och läpparna flinar till).
- Och det känns så oerhört skönt.

Igår hade jag tagit med mig gympakläder för att efter jobbet gå och , ja, gympa. Men icke sa nicke. När jag var på gång hittade jag en artikel om de senaste 25 åren i Polen så jag kunde bara inte offra min dyrbara tid till att vara flåshurtig på Friskis och Svettis. Och tur var väl det - för på vägen hem tog jag en omväg och upptäckte Svensk-Kubanska Föreningens kontor. Det var som att resa bakåt 25 år, eller åtminstone kliva in i en fantasivärld. Tänk att leva i den tro som de gör!

På vägen hem funderade jag på en av Michaels Löwys skildringar av Ché som kritiker av Sovjet, något som Löwy antyder ledde till kritik från Castro: Mannen på kontoret menade att man nog skulle ta det med en nypa salt. Jag undrar om han insåg hur multirätt han skulle ha om han hade modet att tänka så om alla skrifter (särskilt Svensk-Kubanska föreningens) om Ché och Kuba.

Efter sammanlagt två timmars promenad igår (som är betydligt mer kontemplativt än 55 minuters hopp-och-skutt till E-type) kom jag hem och besökte en riktig drömvärld: Harry Potters. Svensk-Kubanska föreninges fantasier kanske inte ens ska kallas drömvärld - snarare mardrömsvärld.