8.02.2005

Live från SSU-kongressen: Torbjörn Nilsson från SvD

Inte trodde jag att jag skulle ha tid att blogga under SSU:s kongress, men uppenbarligen har jag det.

Det är kongressens andra dag och debatten i plena handlar fortfarande om principporogrammet. Jag följer debatten genom en direkt-TV-sändning här i rummet där förbundsstyrelsen har sina datorer. Igår hade vi utskottsarbete och jag är precis klar med att ha fört in en del av delegationernas förslag i förbundsstyrelens förslag till internationellt program (för er som han handlingarna är jag ansvarig för del D1 till D11 under En solidarisk värld). Eftersom jag nu har förmedlat det nya förslaget till delegationerna sitter jag mest och väntar på att få bisitta Vepsä under Bostadspolitiska avsnittet inom Välfärdsprogrammet. Det kan dock dröja eftersom Arbete ska behandlas innan Välfärd... Sedan ska jag träffa delegationernas representanter igen kl. 21.

Nåja, hittills går det bra känns det som. Ombuden verkar nöjda och organisationen flyter på bra (jämfört med organisationen kring ett sommarläger organiserat i Portugal är detta rena paradiset). Idag har jag också mött mannen, myten, legenden Torbjörn Nilsson, SvD - den svenska mediavärldens kanske främsta SSU-kännare. Han kom fram till mig här i utställningshallen utanför plena och presenterade sig. Tidigare har han endast ringt mig så jag har aldrig mött honom. Ärligt talat trodde jag faktiskt först att han var ett ombud eller röjare (de SSU:are som är här och kampanjar på stan och på stränder) här på kongressen. Men icke sa nicke. Vi pratade inte särskilt länge eftersom jag inte är intresserad av att ha en diskussion om de interna valförvecklingarna i SSU med någon från SvD.

Straxt efteråt gick jag och skrev ut "mitt" internationella program för att visa det för Torbjörn så att han kunde få något av större intresse att skriva om. Jag hittade honom dock varken i plena eller utanför. Ska testa igen. För nog är det mycket intressantare för media att skriva om globaliseringen, FN:s reformering, kampen mot HIV/Aids och liknande, än att skriva om enskilda SSU-kommuners nomineringar? Fast kanske håller det konservativa mediasveriges vakthund SvD inte riktigt med.

Nåja. Nu ska jag gå in i plena och se debatten live.