8.30.2005

1000 och en idéer

Jag har upplevt en av de fackliga triumferna: Betald semester.

Det är första gången i hela mitt liv eftersom det här är mitt första vanligt betalda jobb. Innan har jag varit timanställd (lärare, barnskötare, brevsvarare etc.) eller sommarjobbare (guide, ta hand om äldre o.s.v.) men nu helt plötsligt fick också jag smaka på denna fantastiska sommarsötma. Det kändes bortskämt och konstigt.

* * *

Hela mitt huvud är fullt av idéer, fler idéer än det brukar vara och det känns så bra! Det var länge sedan jag läste så mycket som jag gjort nu under mina regniga dagar i Karlskrona hos prins Valter (min systerson), på doftfria luktön Korsika och här i Stockholm. Jag har växt upp i harem med Fatima Mernissi, rest på de sju haven med Sinbad sjöfararen och delat säng med Sherazade och hennes despotiska make (1000 och en natt), spenderat min barndom i Iran med Guppy, levt i bergen med Ché och jag vet inte vad. Det känns som att åka höghastighetskarusell - det svindlar i hjärnan samtidigt som magen vill vända sig utochin. Nyss läste jag "Anna, Hanna och Johanna" av Marianne Fredriksson och det var en fantastisk motvikt mot alla exotiska historier från andra sidan jordklotet.

Men då tänker jag att Fredrikssons böcker ju har översatts till mängder av språk och att de medmänniskor som lever på andra kontinenter måste finna gränstrakterna till Norge som författarinnan beskriver, som ohyggligt exotiska. De skulle sannolikt också finna den spelmansstämma jag besökte i Kungsängen tillsammans med min rara gammelmorbror Gunnar och moster Beckie som oerhört fascinerande. Gudtjänsten jag besökte straxt innan skulle de däremot antagligen uppleva som rena sömnpillret...

Nåväl - det är skönt att vara tillbaka till det som kallas vardag. Ikväll ska jag gå och lyssna på en av min tonårs stora atmosfärrengörare: Kerstin Thorvall. Hennes "Andra boken till dig" står sönderbläddrad i min bokhylla. Göran Greider ska tydligen leda kvällen men jag hoppas att det mest blir hon som ska orera.

Vi hörs snart igen - för nu är jag tillbaka och har en massa att karusella om!

1 Comments:

Blogger Laila said...

För rättvisans skull, och för att stilla nyfikna släktingars stilla undringar, ska jag också nämna Gun-Britt, Gunnars fru. Tyvärr fick jag inte umgås så mycket med henne eftersom hon var fullt upptagen med fikaförsäljningen. Gunnar hade säkert hjälpt till med ett och annat om han inte varit så illa däran i benet.

Nåväl - lite fick jag se av Gun-Britt som till råga på allt hade ställt fram en påse med grejer jag hade lämnat där efter att jag flyttat vårvintern 02. Dessutom hann hon bjuda på husets specialité och det var inget dåligt sätt att få starta hösten med en riktig ris och curry.

Hoppas att också de mest nyfikna blodsbanden är nöjda nu :)

8/31/2005 6:43 em  

Skicka en kommentar

<< Home