6.13.2005

(M)ardrömmen - Majkrönikan 2005 i Östra Småland

Jag skulle precis ta boken jag lånat när bibliotekarien frågar om betalningen.
Vadå betalningen? svarar jag. Det kostar väl inget att låna böcker?
Jo, sedan i höstas kostar det 30 kronor per bok här på biblioteket. Och 50 kronor för talband, svarar hon rodnandes.


När jag kommer hem slår jag på TV:n och fast klockan redan är halv sex är det bara en pausbild på kanal 1 medan tvåan reprissänder morgonens nyheter i väntan på Aktuellt. Trots att det är lördag säger tidningens TV-tablå ingenting om varken film eller familjeprogram. På kanal 1 är det Big Brother mellan 19 och 21 samtidigt som det på tvåan är Fame Factory. "Konstigt" säger jag för mig själv. "Två dokusåpor samtidigt, på våra allmänna TV-kanaler…"

"Nå väl – så lätt ger jag inte upp", bestämmer jag för mig själv. "Jag går och köper en tidning." I affären står ett ungt par och diskuterar:
Men Olle, vi har inte råd med detta! Barnbidraget har sänkts extremt mycket och eftersom ersättningsnivån för dig som arbetslös också har sänkts ner till 65 procent kan vi bara inte köpa en fläskkotlett. Det får vara hur mycket lördag som helst, men vi har inte råd!
Kära Kajsa – jag vet. Men det är så orättvist…

Vid kassan fanns inte Östran/Nyheterna att köpa, bara Barometern/OT. Kassörskan förklarade att det berodde på att Östran ju har lagts ned. Sedan presstödet försämrades – det ekonomiska stödet från staten till de näst största tidningarna på landets olika orter – hade Östran helt enkelt svårt att överleva. Kassörskan beklagade detta eftersom rapporteringen sedan dess hade blivit så ensidig. I fjärran var det något som ringde, det lät som en mobiltelefon.

RING RING RING! Jag vaknade alldeles kallsvettig. Mobilalarmet ringde, klockan var sex och det var dags att gå upp. Puh! Det var bara en mardröm. Bredvid mig låg den moderata budgetmotionen jag hade läst i sängen innan jag somnade. Det förklarade saken! Jag hade haft en mardröm om de moderata riksdagsförslagen.

Ett resultat av den moderata politiken är skattesänkningar på 250 miljarder kronor. Det är var femte krona till allt det vi betalar gemensamt. Förutom skolorna, vården, barn- och äldreomsorgen, också biblioteken, TV och radio, barn- och studiebidrag och så vidare, etcetera, med mera. Allt skulle påverkas – från stort till smått.

Moderaterna vill också försämra för de arbetslösa genom att kraftigt sänka ersättningsnivåerna ner till 65 procent. Och de vill försämra presstödet. Inget av detta pratar Reinfeldt och moderaterna om. Men det är denna politik de driver genom sina förslag i Riksdagen.
De moderata försämringarna kan aldrig vägas upp med skattesänkningar som bara de redan rika kommer att tjäna på. Vi andra kommer att få nöja oss med enbart några hundralappar i sänkt skatt, om ens det. Några hundralappar kan vara mycket pengar, men de räcker inte långt i det moderata samhället där man skulle tvingas betala det mesta själv.

Tack och lov var det bara en mardröm – jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva den igen.