10.25.2008

Hemma från Tbilisi, med ny TV

Veckan i Azerbajdzjan och Georgien var toppen. Först ett och ett halvt dygn i Baku och sedan buss i två dagar via Gäbälä, Sheki och Kvareli för att sedan nå Tblisi. Det var oerhört spännande och kul att tillsammans med Lars och Hans Gunnar få leda vår (Folk och Försvars) studieresa dit. Programmet blev mycket intressant, med besök på försvarsdepartement, parlament, hos opposition etc. Och inte minst de fantastiska 22 resedeltagarna förgyllde resan. Bland annat hade vi tre riksdagsledamöter med - som gjorde mycket bra ifrån sig: Åsa Lindestam (s), Staffan Danielsson (c) och Anne-Marie Pålsson (m). Åsa och Staffan kände jag ju sedan innan och har mycket stor respekt för, nu efter resan är jag glad att kunna säga samma sak om Anne-Marie. Hon är riktigt cool. De andra deltagarna också, bl.a. Mats Ekdahl (som jag bytte poesi- och filmtips med).

Kom hem igår. Det var skönt. Inte minst på grund av Renatas varma välkomnande. Tack för maten! Och sedan träffade jag Janne som jag fick en TV av. TACK! Och inte nog med det, han programsökte fram kanalerna och tog med min gamla trasiga till tippen. Det kändes väldigt lyxigt. Och nu pratade jag precis med Åsa som jag ska få träffa imorn tillsammans med pankisar. Stockholm är allt bra härligt.

Innan jag for till Baku var jag hemma i Andreas och Richards fina lägenhet. Middag med dem, Åsa och Mads-Erik, Leif och Clarice, Cissan och Patrik - och så deras söta fina Esmeralda! Som alltid hemma hos Richard och Andreas mycket god mat, smäcker Riesling, fantastisk espresso, härligt sällskap, ja allt som är gott i livet. Efteråt gick jag förbi Mickes födelsedagsfest i samma kvarter. Grattis på födelsedagen i efterskott! Och grattis till en mycket välfylld fest!

Avslutningsvis: jättekul att DN - dagen efter seminariet - uppmärksammade vårt seminarium om den frivilliga försvarsverksamheten här nyligen.